Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Posten nye ensetere Posten tar nå i bruk sine nye enseters varebiler. Det dreier seg om over 3500 postbudbiler, og Peugeot Partner blir den mest vanlige. |
||||||||||||||||
De er alle røde med posthorn og typegodkjent som ”enseters varebil”. Det blir i fremtiden ikke mulig å få haik med postbilen. Passasjersetet er omgjort til kassestativ der postmannen kan feste etatens spesielle kasser. Bak i varerommet blir det også spesialinnredning for kassetter. Utstyret som monteres i bilene er spesialutviklet for Posten Norge og skal lette arbeidet med postdistribusjon. Det var knallhard kamp da Posten i fjor inviterte til omvendt auksjon om 2500 budbiler. Peugeot og Renault vant og skulle i utgangspunktet dele bestillingen 50/50. I tillegg vant Ford klassen for litt større varebiler med sin Connect. Nå starter leveringene for fullt. Og antall biler blir stadig utvidet. Peugeot har nå fått en tilleggsbestilling på nesten 900 biler og Ford skal levere 500 Connect. Det viser seg nemlig at Posten trenger større kassevogner. Bakgrunnen er økt distribusjon av reklame. Posten tar sine bilkjøp meget alvorlig og bilene leveres standard med vinterdekk fra Nokian. Utstyret som erstatter passasjersetet er så stort at deler av skilleveggen må endres. Dog er det plass til statskassa. Det skal være raskere for postbudene å finne riktig post, og målet er at distribusjonen skal gå letter. Det er innredningsbedriften Loyds i Østfold som har levert innredningen i bilene. Peugeot Partner blir hovedbilen. Posten skal være meget godt fornøyd med både bilene og servicen fra forhandlere. 250 av bilene leveres med firehjulstrekk. Passasjersetene lagres av forhandler/importør og skal monteres tilbake i bilene når de om tre til fem år kommer i retur og havner på bruktbilmarkedet.
|