Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Påvirker støtdemperne hovedlysets kvalitet? Tenneco Automotive, som bl.a. eier støtdemperprodusenten Monroe, hevder så: ”Skal du få maksimalt utbytte av gode lykter, må også støtdemperne være i orden”, sier de i en pressemelding. |
||||||||||||||||
Tenneco viser til tester der man sammenlignet tre biler av samme modell, men med forskjellig grad av støtdemperslitasje: Den ene hadde helt nye støtdempere, den neste 50 prosent slitte, og den siste hadde støtdempere som var 90 prosent slitt. Bilene ble fotografert med lang lukkertid fra siden i mørket, og skal ha vist at bilen med nye dempere ”slukte” ujevnheter i brolegningen effektivt, og at lysstrålene var nesten fullkomment horisontale. Med 50 prosent slitte støtdempere gynget bilen så kraftig i lengderetningen at møtende biler ble blendet, og med 90 prosent slitasje gynget bilen så kraftig opp og ned at hovedlysenes rekkevidde varierte fra knappe 10 meter til uendelig – med mer belysning av tretopper enn vei. - Hovedlys som ”spretter” opp og ned er et veldig klart signal om at noe er galt med støtdemperne. Om du ikke registrerer dette selv, kan du i hvert fall legge merke til om møtende biler blinker med lyktene til deg oftere og oftere. Årsaken er som regel at de sjeneres av lyktene dine, og det er det en grunn til. Slike opplevelser bør derfor få bileieren til å få støtdemperne sjekket og eventuelt skiftet, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge. Som understreker at det er ekstra viktig å være oppmerksom på dette i en så våt og mørk vinter som den vi nå er inne i, og ellers synes det er en god tommelfingerregel at bileiere får støtdemperne sjekket samtidig med at bilen er inne til service.
|