Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Garanti for oppsamlerne Autoretur tilbyr biloppsamlerne en godtgjørelse tilsvarende den de hadde fra Statens forurensningstilsyn i 2007. Grepet skal bidra til å løse den fastlåste situasjonen etter at en rekke biloppsamlere gikk ut i streik ved nyttår. Det har gjort det vanskelig for folk å få levert biler til vraking mange steder i landet. |
||||||||||||||||
- Biloppsamlerne som har streiket har forklart dette med at de vil ha de samme inntektene i 2007 som i 2006. Det tilbyr vi dem nå, og da regner vi med at grunnlaget for streiken er borte. Det er viktig å få en slutt på streiken, slik at forbrukerne igjen skal være sikre på at de kan bli kvitt bilvrakene sine, sier daglig leder i Autoretur, Hroar Braathen (bildet). Ved årsskiftet overtok Autoretur, eid av bilimportørene, ansvaret for bilvrakordningen etter Statens forurensingstilsyn (SFT). Det førte til et bortfall av det statlige tilskuddet til biloppsamlerne. Etter lengre tids forhandlinger om det nye kompensasjonssystemet innledet biloppsamlerne streik fra nyttår. Dermed har det vært vanskelig å få levere biler til vraking i deler av landet. Nå har SFT krevd at det kommer på plass en ordning med god geografisk dekning innen 5. februar.
Samme inntekt som i 2006 I det gamle systemet fikk biloppsamlerne en total støtte på 631 kroner til miljøsaneringer pluss en refusjon av oppnådd metallpris pr vrak fra SFT. For å få en løsning på konflikten tilbyr Autoretur å garantere alle biloppsamlere som leverer til en av Autoreturs operatører, et oppgjør som tilsvarer det de fikk i 2006. Eventuell pressing og transport vil bli dekket av operatørene. - Vi inviterer nå alle biloppsamlerne til å åpne for mottak og levere til en av våre operatører. Forhåpentligvis kan forbrukerne i hele landet igjen levere utdaterte biler til vraking i løpet av kort tid, sier Braathen. Autoretur AS eies av Bilimportørenes Landsforening (B.I.L.) og ble startet 2002. Selskapets formål er med utgangspunkt i EU's End of Life Vehicle-direktiv, og den norske Avfallsforskriftens kapittel 4, på vegne av tilsluttede importører å samle inn og gjenvinne kasserte kjøretøy. Dette gjøres igjennom de to operatørene, Stena Metall og Bilgjennvining AS som igjen har avtaler med de enkelte biloppsamlerne. Autoretur AS er et non profit-selskap, og som heller ikke skal betale utbytte til eierne. Målsettingen er gjennom kontrakt med hovedoperatørene å etablere og drifte et system for innsamling og gjenvinning av kasserte kjøretøy som er så rimelig som mulig for norske bileiere. (Foto: Rune Myhre)
|