Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny fellesmotor til 207 og Mini
Samarbeidet mellom BMW Gruppen og PSA Peugeot Citroën har resultert i en ny 1,4 liters bensinmotor. Den er utviklet fra den eksisterende 1,6 liters motoren som allerede er introdusert til Mini Cooper og Cooper S samt Peugeot 207. |
||||||||||||||||
Den nye motoren yter 70 kW (95 hk) ved 6000 omdreininger/min. Maksimalt dreiemoment varierer fra 136 Nm til 140 Nm avhengig av anvendelse. For å optimalisere ytelser og samtidig redusere drivstofforbruk, har motoren de samme nyutviklede teknologiene som på 1,6-literen: variabel åpningstid og –løft av innsug og eksosventiler. Den nye motoren har samme boring, men redusert slaglengde. Samarbeidet mellom de to gruppene ble offentliggjort i München i desember 2004. Fellesutviklingen av motorene fant sted i BMW Gruppens forskningssenter i München, med ingeniører fra begge grupper og deling av forsknings- og utviklingskostnadene. Motorene skal ha betydelig lavere drivstofforbruk i forhold til tidligere bensinmotorer, samt by på høyere grad av kjøreglede for sluttkunden. Ved full kapasitet vil produksjon av denne motorfamilien (1,4 og 1,6) nå en million enheter per år. Maskineringen av alle komponentene skjer for begge gruppene ved PSA Peugeot Citroëns fabrikk i Douvrin i Nord-Frankrike, hvor også monteringen for PSA-gruppen skjer. BMW monterer sine motorer på gruppens Hams Hall-fabrikk i England. Produksjonen er fordelt 40 prosent for 1,4 l og 40 for 1,6 l motorene, mens 1,6 l motoren med høytrykksturbo står for 20 prosent av volumet.
|