Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opel med ny GT Det har lenge vært kjent at Opel skulle lansere en ny roadster. Nå er den snart på plass med et navn som litt vi tilårskomne drar kjensel på. |
||||||||||||||||
With a little help… Opel GT skal nyskapningen nemlig hete, og da tenker mange tilbake på den tøffe coupéen med samme navn som ble produsert i perioden 1968 til 1973. Trolig det mest sportslige Opel noensinne har gjort, ved siden av OPC-modellene og Lotus-produserte Speedster Turbo. Nå er ikke nye Opel GT heller noe rendyrket Opel-produkt. Den produseres av GM i USA, side om side med søstermodellene Pontiac Solstice og Saturn Sky. Selve utviklingen har i følge GM skjedd i tett samarbeid mellom Detroit og Rüsselsheim, men det er nok kun de myke detaljene som er påvirket av den tyske armen.
Klassisk oppskrift I klassisk roadtster-tradisjon har bilen et langt panser som skjuler en kraftig motor som i sin tur leverer drivkraft til bakhjulene. Sportslige instrumenter er på plass, og for våte og kalde dager leveres Opel GT med stofftak som ligger skjult når du kjører åpent. Turbomotoren med et slagvolum på 1998 ccm varter opp med 264 friske hester og et dreiemoment på 353 Newtonmeter i området 2500 til 5000 omdreininger. Opel GT bruker 5,7 sekunder fra stillestående til 100 km/t og har en potensiell toppfart på 230 km/t. Likevel er ikke snittforbruket høyere enn 0,92 liter på mila. Et sportslig chassis, raus sporvidde (1543/1561 mm foran/bak) og en lang akselavstand (2415 mm) kombinert med lavt tyngdepunkt og 51/49 prosent vektfordelig foran/bak høres ut som greit grunnlag for en sportsbil. Gearkassen er manuell og tettsteget, men fem trinn er vel kanskje i minste laget om man vil være kompromissløs. ABS, Traction Control og ESP er gode hjelpemidler som helt eller delvis kan overstyres av sjåføren. Men selv når systemene er aktive, tillater de en sportslig kjørestil. Genève i mars blir åsted for lansering, og før sommeren er de første bilene i Norge. Men 264 hk er verken miljø- eller avgiftsvennlig her til lands, så volumselger blir den neppe.
Visste du dette om den originale Opel GT? - Mellom 1968 og 1973 ble det bygget 103.464 Opel GT. Bilen er fortsatt et populært samleobjekt, og fine eksemplarer omsettes for en liten formue. Spør GM Norges pensjonerte PR-sjef, Reidar Brustad om temaet. Han har hatt en del eksemplarer gjennom årene. - 85 prosent av GT-produksjonen gikk til eksport, og bare i USA havnet 70.222 biler – ca 70 % av totalen. - Det originale råkarosseriet (body in white) ble laget av de franske spesialistene hos Chausson i Reims mens Brisonneau & Lotz i Creil, nord for Paris, tok seg av lakkeringen, det elektriske og interiøret. Ekteskapet mellom bil og chassis/drivlinje fant sted i Bochum. Dette var også fabrikken som produserte Kadett – bilen GT var basert på. - Plassen under panseret var så liten at 1,9-literen fra Rekord nærmest måtte skohornes inn. Det var årsaken til at Opel GT hadde”Power Dome” i panseret og topplokket var skråskjært i front. - Aero GT Concept med avtagvar Targa-topp ble presentert på IAA (Genève) i 1969. En av de to prototypene som ble bygget inngår i dag i Opels klassiske samling. - Grunnleggerens barnebarn, Georg von Opel, oppnådde 191 km/t i 1971 på Hockenheim i en modifisert Opel GT med elektrisk motor. Året etter klarte et team av motorjournalister og racerførere å sette 20 verdensrekorder ved Opels testsenter i Dudenhofen i spesialbilen ”Diesel World Record GT 1972”. - Det var flere årsaker til at produksjonen opphørte i august 1973. Disse inkluderte krav fra USA – det viktigste markedet – om å montere store, klumpete støtfangere som overhode ikke passet til bilens design. Dessuten ble Brisonneau & Lotz kjøpt av Renault og signaliserte dermed opphør av avtalen med Opel. - Robert (Bob) A. Lutz, ”bilhuet” og GM’s visepresident for global produktutvikling har vært en slags gudfar for begge Opel GT. I 1968, som en av sjefene hos Opel var han med på å presse frem en avgjørelse om å starte produksjonen. Han var også mannen som ga grønt lys til GM’s nye roadster line-up –Solstice, Sky og GT.
|