img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
ALLARD
Sydney Allard er den eneste som har vunnet Rallye Monte Carlo i en selvkonstruert bil.

Hadde det ikke vært for at Englands kong George VI døde mens 42-åringen Sydney Allard fra Sør-London sladdet sin klumpete P1 saloon gjennom snø og is til seier, ville hans enestående bedrift i 1952 ha ført til en samstemt hyllest på alle de britiske avisenes førstesider. Slik ble det altså ikke.

Like imponerende var Allards gjennomføring av den kronglete veien til å bli bilprodusent. Som så mange andre begynte han å mekke sjæl, først sammen med sin bror på en gammel Morgan trehjuler som han vant et handicapløp på Brooklands med i 1929.

Med farens hjelp fikk han i gang et bilverksted i London året etter, der Morganen ble bygget om til firehjuling og deretter avløst av kraftigere vogner som Talbot 105, en Ford B med lastebilmotor og en TT-bil av samme merke og med Jensen-karosseri.

 

Bakgårdsmekker

Allards egentlige bilbyggervirksomhet startet i 1936 med et hjemmebygg å kjøre trial med. Her gikk han til ytterligheter som få andre briter ved å montere en sideblåst Ford V8 i en åpen toseter basert på en gammel Ford 48-ramme og deler av et Bugatti Type 51-karosseri som veide omtrent ingenting.

Løsningen medførte en rekke spektakulære seire, og vennene hans ville gjerne få kjøpt kopier. Allard rakk å bygge et dusin med Ford V8 eller Lincoln V12-motorer, men så kom 2. Verdenskrig, og verkstedet måtte konsentrere seg om å overhale Ford militærkjøretøyer.

Det var derfor først i 1946 Allard fikk igangsatt en meget beskjeden bilproduksjon, men da hadde han til gjengjeld rikelig med både motorer, andre deler og spesialverktøy til Ford.

Den første Allard var den åpne 2-seteren K1, som kunne fåes med V8 fra Ford (3,65 liter) eller Mercury (3,9 liter), begge engelskproduserte. Omtrent samtidig kom en lengre 4-seters utgave, L1. Begge modellene ble også solgt på eksport uten motorer, slik at kunden kunne ta seg av den biten selv.

Vakre var de ikke, og det var kanskje ikke så rart: Bilene ble bygget stadie for stadie gjennom en labyrint av små London-verksteder, og råmaterialene ble ofte hentet fra krigsmateriell som det den gangen fløt over med hos byens skraphandlere.

 

Klassikerstatus

I 1947 kom også den slankeste og korteste Allarden så langt, J1, og en 4-seters coupé, M1. Det mest produktive året var 1948, da 432 biler ble bygget. Den mest Allards populære modellen var en 2-dørs sedan, P1. Biltypen hadde avgjort personlighet, og med den før omtalte Ford-åtteren flyttet en P1 seg som en skåldet elefant, med tilsvarende kjøreegenskaper.

Å ta en Allard helt ut var ingen oppgave for nybakte sjåfører, men gådduhjem som det gikk rett framover. Det var denne modellen Allard vant Rallye Monte Carlo 1952 med. Før dette, i 1949, vant Sydney Allard det engelske bakkeløpsmesterskapet med en 1-seters ”special” som ble drevet av noe så uvanlig som en 3,7 liters Steyr-motor.

Allards logo var like enkel og rett fram som bilene selv: En tynn hvit kant rundt merkenavnet i hvite, skyggelagte bokstaver på et svart (senere rødt), svakt kurvet rektangel. Rundt 1951 kom en ny, supplerende logo der tverrlinjen i A-en svingte oppover for å møte den øvre serifen i bokstaven d. Denne logoen ble bl.a. benyttet i rattnav.

Den mest ettertraktede av alle Allarder var J2, introdusert i 1950 som etterfølgeren til J1. En fabrikk-J2 med Sydney bak rattet tok tredjeplassen på Le Mans i 1950 selv om toppgiret var falt ut. Man trengte dessuten ikke nøye seg med Ford-krefter heller, det var fullt mulig å få presset en maskin fra Cadillac, Oldsmobile eller Chrysler inn i en J2 i stedet. Hvilket de fleste amerikanske kundene, som utgjorde 90 prosent av J2-kjøperne, gjorde.

Biltypen ble snart en favoritt blant medlemmene i The Sports Car Club of America, og en av medlemmene, Carroll Shelby, lot seg helt klart inspirere av sin J2 til å skape den senere AC Shelby Cobra.

En mer ytterliggående J2 med rørgitterramme, J2X, kom i 1952. Også de fleste av disse gikk til USA, men nå oppdaget Allard at Ferrari og Jaguar var i ferd med å bli for sterke. Bilene som ble sendt til årets Le Mans hadde strømlinjekarosserier, da åpne hjul med sykkelskjermer ikke lenger var tillatt. Men det hjalp ikke på resultatene.

 

Bråstopp

Det hjalp heller ikke for Allard å slå mynt på Monte Carlo-seieren ved å lansere en oppdatert sedan, P2 Monte Carlo. Både den, kabrioleten MX 2 og stasjonsvogna Safari ble regelrette skivebommer, og en ny grill formet som en diger A var neppe heller noe salgsfremmende sjakktrekk.

Noe bedre solgte den nye K3, bortsett fra at amerikanerne slaktet den for sin dårlige finish. Men saken var at Allard ikke lenger hadde midler til å konkurrere i dette segmentet. Redningsplanken for bedriften var at de også var blant Londons største Ford-forhandlere, noe som var sunn virksomhet på denne tiden.

Så Allard prøvde seg på en mindre og mer folkelig sportsbil ved navn Palm Beach, utstyrt med motor fra Ford Consul eller Zephyr, og noen av dem med glassfiberkarosserier. Før Palm Beach hadde fått fotfeste kom imidlertid både Austin-Healey 100 og Triumph TR2 på markedet, og dermed var del lille Allarden sjanseløs på både prestasjoner og pris. Allard presset inn en 4,4 liters Dodge V8 i en av dem og viste den til Chrysler, som vendte tommelen ned – og dett var dett.

Allards siste trumfkort var J2R fra 1953 – den raskeste modellen de noensinne bygget og visstnok den første sportsvogna med automatgirkasse. Det hjalp bare så lite når produksjonen endte på kun 7 eksemplarer.

 

Langsom død

Neste skritt var en helomvending – til mikrobiler. I 1954 kom den fullstendig corny trehjuleren Allard Clipper på markedet, drevet av en hekkmontert 2-sylindret Villiers på 346 ccm som drev et av bakhjulene.

Karosseriet var av plast, kjølingen var mangelfull og drivakslene for svake, og selv blant mikrobiler var det vanskelig å ta denne fremtoningen på alvor. Det gjorde da publikum heller ikke. Etter ett år og en forserie på mellom 20 og 50 biler ble prosjektet oppgitt,

Sydney Allard fortsatte å reke rundt på bilutstillinger gjennom resten av 50-tallet med en håndfull reviderte Palm Beach mkII-modeller som ble pyntet fra gang til gang med forskjellig utstyr og ditto motorer, bl.a. fra Jaguar. Men alle visste at han var ferdig som bilprodusent, og i 1959 pakket han ned virksomheten. Han hadde til sammen sett rundt 1900 biler med navnet sitt på.

Allards bilentusiasme slapp imidlertid ikke taket. Han kjørte sitt siste Rally Monte Carlo i 1965, da hadde han deltatt 14 ganger siden 1949. Han introduserte dragracing i Storbritannia i 1960 med en dragster han bygde selv, Dessuten drev han og sønnen Alan et eget rallyteam, Allardette, med trimmede Ford Anglia. Sydney Herbert Allard gikk bort i april 1966, kort før en brann ødela mesteparten av det som en gang hadde vært bilfabrikken hans.

 

Gjenopplivningsforsøk

Allard hadde imidlertid etterlatt seg et uutslettelig inntrykk blant sportsbilentusiaster, og folk av denne kategorien gjør ofte det meste for å holde store, gamle merkenavn i live. I 1981 bugde et kanadisk selskap en liten replika-serie av J2X med Chrysler V8 og glassfiberkarosseri, men forsvant umiddelbart igjen.
.
Et nytt forsøk på å relansere Allard ble gjort i 1991 da et firma kjøpte rettighetene til merkenavnet av Alan Allard, Sydneys sønn. Dette firmaet bygde en midtmotorisert bil beregnet på Gruppe C/IMSA-serien.

Men bilen forsvant like fort som den hadde kommet. Og i årene 1994-1997 ble det i overensstemmelse med rettighetsinnehaverne bygget en ny replikaserie av J2X, denne gang med Marcos-utviklet chassis og V12-motorer fra Jaguar.

I 2001 dukket imidlertid merket opp igjen da fjern slektning av Sydney, Roger P. Allard, viste enda et praktfullt replikabygg av J2X fra 1951-54. Igjen med plastkarosseri og moderne hjuloppheng, men eksteriørt meget nær originalen og med et enda villere forhold mellom vekt (855 kg) og krefter (355 hk Corvettemotor og 5 trinns manuell som standard, de 83 originalene hadde 3-trinns). Et produksjonstak på 50, senere 100 biler årlig har blitt satt for å sikre bilenes kvalitet og eksklusivitet.

Det skal finnes minst én Allard i Norge nå på 2000-tallet, men bilene ble ikke innført hit da de var nye på 1940- og 50-tallet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer