Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Henning ser frem til helga Det er atskillig mer oppmerksomhet rundt Henning Solberg og Cato Menkerud foran helgens VM-runde enn normalt. For første gang kjøres det VM-rally på norsk jord, og da blir det sirkus rundt den oransje Ford-duoen. |
||||||||||||||||
Team Expert kommer direkte fra 4. plass i Swedish Rally til årets høydepunkt på hjemmebane. Men til tross for stort press fra media og store forventninger fra det norske publikummet, bevarer Henning Solberg roen. - Det er klart dette er mitt viktigste løp så langt i livet. Det å få kjøre en VM-runde i sitt eget hjemland er en drøm, men jeg prøver å ikke å tenke for mye på det. Det er viktig å konsentrere seg om de oppgavene vi har og holde fokus på det sportslige, sier Henning Solberg. I fjor vant han kandidatløpet suverent, og mange holder ham som favoritt også i år. Men det vil ikke Henning selv høre snakk om. - Jeg ser at mange av mine konkurrenter holder oss som favoritter, men slik ser jeg det ikke selv. Det er mange knallharde konkurrenter. Jeg har siktet innstilt på seierspallen, men seier ønsker jeg ikke å spekulere i, sier Ford-føreren. Henning Solberg mener at førere som Marcus Grönholm, Sebastien Loeb og Toni Gardemeister vil bli de hardeste konkurrentene. Onsdag og torsdag er Solberg og Menkerud opptatt med gjennomkjøring av løypa, og det de har sett så langt er de meget godt fornøyd med. - Forholden er bare helt topp, og jeg har ikke hørt noen av de andre gutta si annet heller. Jeg tror dette kommer til å bli en knallsuksess for Norge som arrangørnasjon, og så håper jeg vi får suksess på det sportslige plan, sier Henning som kommer til å slippe seg litt mer løs nå i helgen enn han gjorde forrige helg i Sverige. - Jeg ble bedre kjent med bilen etter hvert i Sverige, og da slipper man seg automatisk mer løs. Det handler om å finne grensene når man sitter i en ny bil. Rally Norway innledes med startseremoni i Hamar sentrum torsdag kveld. Det er statsminister Jens Stoltenberg som skal sende deltagerne over startrampen. Først ut er VM-leder Sebastien Loeb. Henning Solberg vil kjøre som sjettemann. På fredag kjøres de sørligste fartsetappene i løpet, i områder nær Kongsvinger, Grue, Krikenær, Haslemoen og Løten. Totalt kjøres åtte etapper på fredag. På lørdag er det i området Elverum, Ringsaker og Lillehammer det skal kjøres. Blant annet avvikles da løpets lengste etappe på drøye 44 km i Elverum, samt den fantastiske fjelletappen ved Lillehammer. Begge disse kjøres også på søndag, og den 44 km lange Elverum-etappen setter et krevende punktum for rallyet. Totalt er det 18 fartsetapper som utgjør 356km. BilNorge gir deg fyldig dekning gjennom helgen.
Raske fakta foran Rally Norway * Endelig skal et VM-rally kjøres på norsk jord. Inntil nå har Norge vært eneste nasjon med en verdensmester (Petter Solberg 2003) uten et VM-rally. Rally Norway har fått sin VM-status 95 år etter tidenes første billøp ble arrangert av KNA i Norge i Norge i 1912. * Det er mye nytt i forhold til fjorårets kandidatløp. Ingen av fartsetappene er helt identiske, men om lag 50 % av veiene det kjøres på var med også i fjor. * Rally Norway kan tilby fabrikkteamene i WRC innendørs serviceplass i Vikingskipet. De andre deltagerne står rundt skipet som vil bli nervesenter i løpet. * Løpets base er på Scandic Hotel, kun 500 meter fra Vikingskipet. Gangavstanden er det også til sentrum av Hamar der start- og målseremonien er, samt publikumsetappen Ankerskogen som kjøres både lørdag og søndag. * Rally Norway vil ha en TV-dekning som få, om noen, andre VM-runder har. NRK vil sende mellom 7 og 8 timer live i løpet av helgen. * Det er første gang en Citroën rallybil konkurrerer i Norge. Verken Xsara WRC eller den nye C4 WRC har tidligere vært å se i en norsk konkurranse. Det nærmeste har vært rallycross-bilene til blant andre Morten Bermingrud og Kenneth Hansen. * Fords Marcus Grönholm kjører sitt tredje løp på tre uker. De to første har endt med seier. Mikko Hirvonen er hans teamkollega som vanlig. Det er for øvrig hele 10 Ford Focus WRC anmeldt til løpet. * Dette er 19. og siste løpet for Subarus 2006-modell av Impreza WRC som hadde sin debut i Rally Monte Carlo i fjor. Totalt har Prodrive bygget 11 biler av 2006-versjonen, som ikke kan sies å ha vært den mest suksessrike av Subarus rallybiler. Til VM-runden i Mexico kommer Petter Solberg og Chris Atkinson med nye biler. * Stobart M-Sport Ford Rally Team stiller med Henning Solberg, Matthew Wilson og Jari-Matti Latvala i løpet. I tillegg har teamet anmeldt 17 år gamle Andreas Mikkelsen, men hans Ford Focus WRC får service fra Ramsport. Henning Solberg vant kandidatløpet Rally Norway i fjor, da med en Peugeot 307 WRC. * Daniel Carlsson kjører sitt andre løp for OMV Kronos Citroën. Han endte på 5. plass i Sverige. Carlsson deltok i fjorårets Rally Norway i en Mitsubishi, men måtte bryte. For Manfred Stohl blir det første løp i Norge. * Munchis Ford Rally Team deltar ikke i Rally Norway. * Også blant privatførerne er det interessante navn i løpet, blant andre norske Mads Østberg (Subaru), Thomas Schie (Ford), Anders Grøndal (Subaru), Tord Linnerud (Peugeot) og Anders Kjær (Peugeot). * Jan Kopecky kjører Skoda Fabia WRC. Toni Gardemeister, Xavier Pons og Juho Hänninen stiller med hver sin Mitsubishi Lancer WRC. Gigi Galli kjører en Citroën Xsara WRC. Briten Guy Wilks kjører en Ford Focus WRC. * Hver deltaker kan bruke 45 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er seks dekkbytter. Lengste distanse man må kjøre med samme dekk er 58,80 km (SS11-14) * Det er totalt 81 deltagere påmeldt. * Hele løpet er 1.109,57 km langt. * Rally Norway har 18 fartsetapper på til sammen 355,99 km. * Det er 13 forskjellige etapper. * Lengste etappe er 44,28 km, SS9/18. * Høyeste punkt i løypa er på SS11/15 med 750 moh. * Shakedown-etappen på torsdag er 3,71 km lang, og ligger 9 km nord for Hamar. * Da Henning Solberg vant Rally Norway i fjor, hadde han en gjennomsnittshastighet på 97,81 km/t på fartsetappene.
|