Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mye nytt hos Renault De er jo nesten på hjemmebane, i alle fall språkmessig, så Renault har mye nytt å presentere i Genève. |
||||||||||||||||
La oss starte i det små med Clio som kommer i to spreke spesialutgaver. Rip Curl Clio er designet i samarbeid med surf og snowboard spesialistene hos Rip Curl. Bilen er lakkert i isblått og utstyrt med spesialfelger. Interiøret er i sort og rødt med gummimatter som gjør det enkelt å helle ut sand og snø etter aktiviteter i det fri. Tilhengere av musikk på boks finner selvsagt adaptere for sin MP3-spiller i spesialmodellen som leveres med to miljøvennlige motorer – TCE 100 hk og 1,5 dCi 65 hk. Modellen markerer et nylig inngått samarbeid mellom Renault og Rip Curl som skal gi flere koblinger i fremtiden. Kanskje har de tittet på Saab og Salomon som har hatt fast følge i en årrekke.
Da Renault lanserte sin nye F1-bil i Amsterdam for noen uker siden, benyttet de samtidig anledningen til å presentere Clio Renault F1 Team R27 for å markere suksessive doble VM-titler. Med knallgul lakk, røde bremsecalipere og eksklusive logoer er bilen lett gjenkjennelig på lang avstand. Recaro seter og en nummerert plakett på dashbordet fjerner all tvil hos de som lurer på om du kjører en spesiell bil. Sammenlignet med ”standardutgaven” av Clio Renault Sport er bilen senket samtidig som fjærer og dempere er strammet opp.
Scenic Conquest er Renaults svar på Golf Cross. En røff front og økt bakkeklaring skal innbille deg at dette er en ekte off-roader, men ikke la deg lure – skinnet bedrar. Bilen kan leveres som standard med bensinmotor på 135 hk eller dieselmotor på 130 hk. Standardutstyret innbefatter parksensorer bak, alu-hjul, takrails og ESP.
Megane Renault Sport har jeg hygget meg med, både på bane og vei (LES MER HER). Nå kommer den også med dieselmotor som neppe legger noen stor demper på kjøregleden. En 2,0 dCi med 175 hk er koblet til en 6-trinns manuell gearkasse. 360 Newtonmeter ved 2000 omdreininger høres ut som bra bunndrag, men Renault er mer opptatt av å formidle et snittforbruk på 0,65 liter på mila enn data for akselerasjon og toppfart.
Espace Tech Run retter seg mot teknisk interesserte familier. Den har en 4x30W MP3-kompatibel CD/Radio med tilkoblingsmulighet for USB og iPod. Filmentusiaster kan glede seg over en DVD-DivX spiller med to 7-tommers skjermer innfelt i forseteryggene og infrarøde hodetelefoner som også er kompatible med spillkonsoller. Alt dette og mer til kan du oppleve live dersom du drar til Genéve i begynnelsen av mars.
|