Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tandem på rå alvor Våre Tramontana-venner er nå i Genève for tredje gang, og denne gangen sier de at deres utrolige bil nå vises i sin endelige form. |
||||||||||||||||
Vi bare gispet første gang vi så den. Et jetfly uten vinger, med passasjeren bak piloten. Gradvis har Catalan-folket utviklet konseptet til der det er i dag. Med masse ny elektronikk, og med et chassis bygget helt etter FIAs oppskrift for Formel 1 biler (og det er jo noen F1-deltakere som har bygget opp sine biler til to-setere etter samme oppskrift som Tramontana, for å kunne vise sponsorgjester at dette går fort). Dette går åpenbart også fort. Motoren er en 12-sylindret bi-turbo sak som gir 550 hk før du trykker på knappen. Men du kan altså be om mer, og power-boost-knotten leverer et signal til motoren som svarer med å gi deg 720 hk. Når det hele veier ca. 1250 kg, sier det seg selv at det blir et visst skyv her. Null til hundre på noe under 4 sekunder, sier herrene konservativt. På tross av det underlige utseendet og tandem-setingen er ikke målene særlig annerledes enn på andre superbiler. Hjulene må jo fremdeles få lov til å sitte i hvert hjørne. Og da måler firkanten 490 x 208 cm mens høyden er 130 cm. Gearkassen er en obligatorisk klikk-klakk utgave, seks klikk fremover, og traction-kontrollen stiller du inn selv, fire forskjellige posisjoner kan du velge mellom. Både chassis og karosseri er i kullfiber, og det hele selvfølgelig håndlaget. Innvendig er det ganske low-tech, med treverk, skinn og sågar innslag av hvitt gull. Eksklusivt mer enn brutal råskap. Men det du ikke ser er også førsteklasses, ned til et kabelsett med sølv hele veien. På tross av at den nå skal ut på markedet, er det fremdeles ikke mulig å lokke noen pris ut av skaperne. Men de påstår de skal ringe når den er klar for en liten utflukt.
|