Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Henning klar for årets grusdebut Henning Solberg og Cato Menkerud er spente foran Rally Mexico. Ikke bare er det sesongens første grusløp, det er også deres første løp på grus med ny Ford Focus WRC. |
||||||||||||||||
For Solberg og Menkerud er ikke terminlistens eneste løp på det amerikanske kontinent noe nytt bekjentskap. De kjørte inn til en flott 5. plass i dette løpet i fjor, og har således gode minner fra Mexico. - Dette er et løp jeg liker, og jeg gleder meg til å kjøre på grus med den nye bilen. Det er klart jeg gjerne skulle hatt en grustest etter Rally Norway, men slikt må jeg bare forholde meg til, sier Henning Solberg. - Vi vil jo gjerne kjempe med de beste men må bare innse at mens konkurrentene har kjørt både to og tre dager på grus foran Rally Mexico. Vi har ikke sittet i bilen siden vi kjørte over målrampa på Hamar. Henning vil derfor åpne litt forsiktig i Mexico for å føle seg frem. For Solberg og Menkerud er det også nytt å skulle starte så tidlig som nummer fire på løpets første dag. - Det er noe nytt, men det betyr jo at vi ligger så høyt opp i VM-sammendraget, så egentlig er jo det bare positivt. Kanskje kan det være litt mye løs grus og dårlig feste på de første etappene, men på fredag ettermiddag kjøres de samme om igjen, så da får det ingen betydning. Etter 3. plassen i Norge og 4. plassen i Sverige har Team Expert fått en meget god start på sesongen. Henning Solberg ligger på 4. plass sammenlagt i årets VM bak Ford-kollegene Marcus Grönholm og Mikko Hirvonen samt Citroën-fører Sebastien Loeb. I Mexico sikter Solberg seg inn på en ny plassering blant de fem beste. - Jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal klare det. Bilen vet vi er konkurransedyktig, og selv om vi ikke har hatt noen grustest foran løpet, så er det et underlag vi er kjente med, mener Henning Solberg. Rally Mexico er det første av totalt ni grusløp i årets VM-serie, og det er fjerde året løpet har VM-status. Det er det korteste og høyeste av dem alle. De fleste fartsetappene kjøres på over 2.000 meter, men er på det høyeste 2.700 meter over havet. I slike høyder taper de turbomatede rallymotorene opp mot 30 prosent av sin effekt. Løpet har sin base i Leon, som ligger midt i Mexico og 40 mil nord for Mexico City. Fartsetappene i løpet er stort sett de samme som i fjor, og de er svært varierende. Det er både etapper med svært høy hastighet på beinharde grusveier, og det er noen svært løse grusparteier og langsomme veier. Løpet har en fantastisk startseremoni torsdag kveld, som i fjor trakk over 60.000 tilskuere. På fredag starter man på fartsetappene som ligger nord-øst for Leon. Totalt er det 20 fartsetapper i løpet, og disse utgjør 366,06 km.
Raske fakta foran Rally Mexico
* Årets Rally Mexico er tidenes korteste VM-løp så langt. Totalt er løpet 849,55 km, og 43 % av distansen er fartsetapper. Rally Mexico i 2005 var tidligere det korteste løpet med 930,28 km. Mye av årsaken til at løpet er kortere, er en ny motorvei som brukes som transport til etappene 2/5. * Super Spesial-etappene som avslutter hver dag (SS7/8, SS15/16 og SS20) kjøres som to heat på fredag og lørdag, mens det kjøres en gang søndag, men da kjøres det to runder. * I likhet med under Rally Norway, er det også innendørs service i Mexico. * Dette blir første løp på grus for Citroën C4 WRC, og teamet håper på fortsatt suksess. Rally Norway var det 65. VM-løpet på rad der Citroën har tatt poeng i VM for produsenter. * Fords Marcus Grönholm har hatt en velfortjent skiferie i Norge etter at han kjørte tre løp på tre uker (Irland, Sverige og Norge). Men Ford-teamet har ikke ligget på latsiden siden Rally Norway. De har hatt en grustest i Spania. Mikko Hirvonen er hans teamkollega som vanlig, og etter at de tok henholdsvis 8. og 14. plass i Mexico i fjor ønsker de revansje i år. * Dette er debutløpet for Subarus nye 2007-modell som har betegnelsen S12B. Petter Solberg og Chris Atkinson er som vanlig Subarus mannskap. * S tobart M-Sport Ford Rally Team er høyt oppe etter at Henning Solberg sikret teamets første pallplassering noen gang med 3. plass i Rally Norway. Jari-Matti Latvala og Henning Solberg er de to nominerte førerne for teamet i Mexico. * Manfred Stohl kjører alene for OMV Kronos Citroën i Mexico. Stohl endte på 3. plass i løpet i fjor. * Munchis Ford Rally Team kjører sitt andre VM-løp, og har fortsatt tilgode å ta poeng. * Når det gjelder privatførere kommer det seks amerikanske førere til start i Mexico. Blant andre Subarus gruppe N-fører Travis Pastrana. * Hver deltaker kan bruke 33 dekk i løpet, inkludert shakedown. Det er fem dekkbytter. Lengste distanse man må kjøre med samme dekk er 81,48 km (SS12-16) * Det er totalt 49 deltagere påmeldt. * Hele løpet er 849,55 km langt. * Løpet har 20 fartsetapper på til sammen 366,06 km. * Lengste etappe er 30,20 km, SS9/12. *Høyeste punkt i løypa er på SS2/5 med 2.737 moh * Shakedown-etappen på torsdag er 5,13 km lang, og ligger 14 km øst for Leon. * Da Sebastien Loeb vant Rally Mexico i fjor hadde han en gjennomsnittshastighet på 94,97 km/t på fartsetappene.
|