Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
”Mer fotgjengersnille biler, takk!”
I følge en undersøkelse foretatt av NAFs tyske søsterklubb ADAC på bakgrunn av resultatene fra Euro NCAPs krasjtester, prioriterer bilfabrikkene ennå ikke fotgjengersikkerheten ved påkjørsler. Undersøkelsen viser at de færreste biler innfrir de krav man bør kunne forvente av en ny bilkonstruksjon. |
||||||||||||||||
EU vil fram til 2015 innskjerpe kravene til konstruksjon av biler inntil 2,5 tonn for å skåne fotgjengere maksimalt ved påkjørsler. Flere organisasjoner, bl.a. den danske bileierorganisasjonen FDM, ønsker at reglene også omfatter enda tyngre kjøretøyer, som gjerne påfører fotgjengere enda større skader ved påkjørsler. ADACs undersøkelse viser da også at de små familiebilene generelt er mer ”fotgjengervennlige” enn store, men i gjennomsnitt får bilene bare to av fire oppnåelige stjerner. Noen får ingen i det hele tatt. Forbildet er paradoksalt nok en svært stor familiebil, nemlig Citroën C6, som har et spesielt ettergivende motorpanser. I tillegg hever panseret seg i bakkant ved påkjørsel for å gi det en slakkere vinkel mot frontruta, for dermed å redusere risikoen for de alvorligste hodeskadene. Ved hjelp av denne teknologien er C6 den eneste bilmodell som har oppnådd toppkarakteren fire stjerner i EuroNCAPs påkjørselstest. ADAC og FDM uttrykker indignasjon over at ikke flere bilprodusenter bestreber seg på å oppnå denne karakteren, og mener det skyldes manglende vilje fra produsentene fordi en fotgjengervennlig konstruksjon kan være vanskelig å få til innenfor den designen som tilstrebes. Men akkurat der vil vi tilføye at det ikke gjør noe å ha Citroën C6 som forbilde, der heller!
|