Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW fornyer flaggskipet Det er Golf stasjonsvogn som står mest sentralt på VW-standen i Genève, men de har flere andre verdenslanseringer. Deriblant en ansiktsløftet Phaeton. |
||||||||||||||||
Det er gått noen år siden Volkswagen lanserte sin utfordrer i luksus-klassen, så tiden var moden for å gjøre litt stas på bilen selv om dem ikke akkurat topper salgsstatistikken verken i Norge eller Tyskland. Litt ufortjent egentlig, for bilen burde være både majestetisk og luksuriøs nok til å få sin tilhengerskare. ”Nye” Phaeton tilbys med en ny 3,0-liters V6 TDI-motor som byr på 13 hk mer enn forgjengeren – til sammen 238. Dessuten har den common rail teknologi med utslippsnivå som tilfredsstiller Euro 5-kravene som innføres først i 2009. Frontlyktene inneholder svingbare bi-xenon prosjektører og LED kjørelys. Panseret er omprofilert – trolig for å bli snillere mot myke trafikanter.
Scanner omgivelsene Et nytt ”Front and Side Scan” system er for første gang tilpasset Phaeton. Front Scan kan om nødvendig automatisk stoppe bilen for å forhindre en ulykke mens Side Scan gir varsel om eventuell fare ved filskift på motorvei. Enklere kontrollorganer får følge av en ny blåtann-telefon med stemmestyring og lagringskapasitet på 1000 nummer. Phaeton forblir et teknisk utstillingsvindu for Volkswagen, og standardutstyret inkluderer 4Motion, 4Zone klimaanlegg, automatisk luftfjæring (CDC) og et avansert navigasjonsanlegg som styres via en 7-tommers skjerm. Bilen tilbys med fire alternative motorer - en for diesel og tre for bensin. I tillegg til den nye 3,0 TDI er disse en 3,2-liters V6 med 240 hk, en 4,2-liters V8 på 335 hk og 6,0-liters W12 som er god for 450 hk. Phaeton kan leveres med fire eller fem seter og den tilbys også i en forlenget utgave.
|