img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Men hvor var Scirocco?
Jeg har sagt det før: designere er sigøynere med max ego.

Fargerik fortid

Hos Volkswagen-gruppen skjer det spennende ting på designsiden for tiden. Den store greia i Genève var at gruppens designsjef - som tidligere var ansvarlig for Audi, Walter de’Silva, sto der med tårer i øynene og rødmende kinn og sa at A5 var den vakreste bil han hadde vært ansvarlig for i hele sitt liv.

Bak seg har han Fiater fra 1972, et innslag hos Rodolfo Bonetti fra 1975 til 1979. Deretter var det Idea i Torino, firmaet som ble grunnlagt av den geniale arkitekten Renzo Piano, før han begynte hos Alfa Romeo i 1986 etter en rekordkjapp tur innom Trussardi.

Hos Alfa gjorde han alt, men med 156 og 147 som høydepunkt, i tillegg til noen av de spesialmodellene vi fremdeles klapper i våre små hender for.

 

Mye på samvittigheten

I 1999 kom han til VW-gruppen, først som Seat designsjef, i 2002 som ansvarlig for Audi (og det inkluderte oversyn med Lamborghini), og nå altså toppsjef for konsernet. Og hyperkompetente, men gørrkjedelige og karakterløse A5, uten spor av karakter, skal være hans beste bil.

Det er som å si at hans brors beste jobb er restaureringen av roklubben i Torino. Broren er en meget dyktig arkitekt, og riktignok er han glad i roklubben sin, men å si at de fire rommene der, som han nylig har vært ansvarlig for, er mesterverket, er kanskje å dra det litt langt.

Men de’Silva har åpenbart funnet ut at i konkurranse med BMWs 3-serie Coupé, eller med den konseptcoupéen Opel viste i Genève, kan han ikke gjøre annet enn å gjenta ”Mitt aller, aller beste”, så mange ganger at folk begynner å tro på det.

 

Hva med Scirocco?

Men spør ham så hvor Scirocco er. Konseptbilen som ble lansert for ganske mange kroner i en gammel flyterminal i Berlin for Tysk B-kjendis sosietet for noen måneder siden. Hvorfor er ikke den i Geneve?

Egentlig vet vi svaret. De’Silva har tatt makten, som sin nestkommanderende har han hentet Wolfgang Egger, en gammel, lojal kollega som overtok hans jobb hos Alfa Romeo og har vært designsjef der til nå.

Ingen av disse liker Scirocco-, eller Iroc som konseptbilen het, -linjeføringen så godt som VW-designsjefen, Murat Gunak gjorde. Han kom fra Mercedes for noen år siden og ble introdusert med en gallaforestilling nettopp her i Genève, i 2004.

For meg gjorde han seg fort bemerket, først og fremst fordi det var nesten umulig å få en intervjuavtale med ham. Iroc var vel egentlig den første hele VW-bilen han var ansvarlig for.

Men så begynte de’Silva å avansere. Først ble Luc Donkerwolcke flyttet fra Lamborghini til Seat, og de’Silva overtok ansvaret for Lamborghini design selv.

 

”Nye tider”

Men det første virkelig store tegnet på ”Nye Tider” var at Peter Schreyer gikk til Kia i fjor høst. Han hadde vært sjef for Audi design i såpestykke-perioden (eller Bauhaus som de med historieforfalskernes selvsikkerhet karakteriserte stilen som). Han ble ”forfremmet” til en udefinert stilling i VW-systemet, og fikk ikke noe mer å gjøre.

Så kom all uroen rundt neste Golf og de sterke ryktene om redesign av Sciroccoen. Gunak hørte vi aldri noe fra, og ikke så vi ham heller, og plutselig kom Egger fra Milano til Ingolstadt.  To dager senere kom den offisielle meldingen: Murat Gunak var ute.

Han blir ikke den siste. ”Volkswagen trenger mer følelse i designen sier han”, det er selvfølgelig et stort spørsmål om han mener at de som er ansvarlige for VW design i dag, en stor del av dem er kolleger av Gunak fra Mercedes, er gode nok. 

Og jeg turte ikke spørre Jens Manske, designansvarlig hos Skoda, om han sov dårlig om natten for tiden. ”Skoda trenger en mer intens pleie enn de andre av våre merker”, sier de’Silva.

Men så skjønner jeg jo ikke at A5 er en så praktfull bil heller.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer