Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Continental øker på storbil-vinterdekk Lovendringen for de tyske motorveiene og lovgivningen innen nærliggende markeder har bedret Continentals salg av vinterdekk til tunge kjøretøyer. Tallene for Europa viser en oppgang på 40 prosent og for Tyskland 50 prosent. |
||||||||||||||||
- I 2006 solgte Continental nesten 40 prosent av alle vinterdekk på de tradisjonelt sterke markedene i Skandinavia. Sverige og Norge oppnådde til sammen en økning på ca. 20 prosent, mens de finske og danske markedene stagnerte. Derimot kunne vi ganske enkelt ikke dekke den store økningen i etterspørsel i enkelte deler av Europa, forklarer Jan Bjerkli, salgsdirektør for Continental dekk Norge, Tung Sektor. Med en økning på 90 prosent fra året før ble Tyskland i 2006 for første gang det største enkeltstående marked for Continental. Totalt solgte selskapet nesten tre fjerdedeler av sine vinterdekk i Norden, pluss Tyskland, Østerrike og Sveits i løpet av siste omsetningsår. Italia, Frankrike, Nederland og Spania er markeder som viser sterk økning. I mange markeder innen EU doblet selskapet sine salgstall. – Her har lovgivningen virkelig gitt oss en hjelpende hånd og internasjonale transportselskaper med destinasjoner i Sentral-Europa og lenger unna har agert i forhold til dette, sier Jan E. Bjerkli. Continental startet med kraftige mønsterblokker på vinterdekk til busser og lastebiler i 1937 og utviklet senere mønsterdybder og utpregede dekkmønster. Dekkene i dag har dessuten en bedre tilpasset gummiblanding som bedrer grepet på vinterveier. – Vi sitter på en omfattende kunnskap for å kunne utvikle og produsere optimale vinterdekk. De rådende markedstallene er for oss bevis på at kundene våre setter pris på dette og stoler på at vi skal levere den ytelsen vi lover. Sytti års erfaring kan ingen ta fra oss, sier Jan E. Bjerkli. Dekk og dekkverksteder er hovedtema i MotorBransjens mars-utgave.
|