Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nye regler for bruktimport Dagens ordning hvor bruksfradraget settes skjematisk basert på en bruktimportert bils alder skal videreføres som hovedregel, men fra 1. mai vil denne bli supplert med en mulighet til å be om en individuell verdivurdering av det enkelte kjøretøy. |
||||||||||||||||
Endringen gjelder for personbiler, minibusser, varebiler (klasse 1 og 2), motorsykler og drosjer som registreres første gang i Norge etter 1. mai 2007. Finansdepartementet varsler samtidig at fra 1.mai vil også den gjeldende aldersbaserte bruksfradragstabellen justeres noe. Bakgrunnen for endringen er at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) konkluderte med at metoden for avgiftsberegningen, måtte komme i takt med EØS-avtalen.
Individuell vurdering Ved beregning av bruksfradrag for avgiftspliktige uten kreditt, skal det være som i dag med et tabellfradrag, men den avgiftspliktige kan innen 15 dager etter registrering kreve å få fastsatt bruksfradraget etter den alternative metoden. Dette innebærer at bruksfradraget for kjøretøyet skal fastsettes på et mer individuelt grunnlag. Dersom den som importerer et kjøretøy ber om en alternativ beregning, er dette valget bindende. Man kan altså ikke i ettertid velge det alternativet som gir den laveste avgiften. Avviker resultatet av den alternative beregningen fra tabellfradraget, skal den ansvarlige for avgiften enten innbetale mer i avgift - eller vedkommende får refundert differansen.
Verdivurdering ut fra prislister Når den avgiftspliktige velger den alternative metoden for fastsettelse av bruksfradraget, vil fradraget bli beregnet som et forhåndstall.
Slik beregnes den individuelle avgiften (eller "forhåndstallet", som det heter i forskriften): Historisk nybilpris i Norge (på tidspunktet for førstegangsregistrering), oppjustert for inflasjon. Denne sammenholdes med verdien kjøretøyet har som brukt i dag (tidspunktet for registreringen i Norge). Det kan også gjøres et ekstrafradrag eller tillegg i bruktverdien for motorvogner med kjørelengder som avviker vesentlig fra gjennomsnittet. Verdivurderingen av kjøretøyet skal bygge på tilgjengelige oversikter over bruktbilpriser og oversikter over nybilpriser på det norske markedet.
Toll- og avgiftsdirektoratet har besluttet å legge følgende prislister til grunn: Bruktbilboka fra Eurotaxglass A/S benyttes for å finne bruktbilpriser. Bilpriser fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS benyttes for å finne nybilpriser. Norske MC-priser fra Synergi Informasjonsutvikling AS benyttes for å finne priser for nye og brukte motorsykler.
Kredittkunder Kredittkunder kan allerede ved første gangs registrering av kjøretøyet velge den alternative beregningsmetoden. En kredittkunde som ønsker en slik beregning, må gi beskjed til trafikkstasjonen om dette innen registreringen. Hvis kredittkunden ikke gir beskjed om dette, vil beregningen skje ved bruk av tabell. Det er viktig å være oppmerksom på at 15 dagers-fristen for valg av fradragsmetode for kunder uten kreditt, ikke gjelder for kredittkundene. Deres valg av metode ved registreringen er derfor bindende.
Særskilt enhet For kjøretøy det ikke finnes priser for i prislistene, vil spørsmålet om fastsettelse av bruksfradraget bli oversendt fra tollregionen til en særskilt enhet. Avgjørelsen som enheten treffer kan ikke påklages til direktoratet, men kan oversendes en referansegruppe som kan avgi en uttalelse i saken. Gruppen vil bestå av bransjepersoner og en representant fra Toll- og avgiftsdirektoratet. Tollvesenet vil opprette en særskilt enhet for verdivurdering i forbindelse med den nye beregningen av bruksfradraget. Enheten blir lagt til Drammen tollsted, og vil administrativt bli lagt under regelavdelingen i Tollregion Sør-Norge. Motorvognavgiftsseksjonen i Toll- og avgiftsdirektoratet lyste i mars ut følgende stillinger til den nye enheten: En kontorsjef, en til to rådgivere, og en til to tollfaglige stillinger. -Vi er opptatt av at enheten blir bemannet av personer med høy kompetanse innen fagfeltet. Arbeidet innebærer også et tett samarbeid med tollregionene i forhold til rådgivning, sier underdirektør Laila Bolstad i Toll- og avgiftsdirektoratet.
|