Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Flatt Europa-marked 4,22 millioner nye biler i Europa første kvartal er 10.000 færre enn i samme periode i fjor. Toyota, Fiat, Honda og ”andre” øker mest. |
||||||||||||||||
Det som sterkest preger ACEAs europeiske registreringsstatistikk etter årets første kvartal, er at Tyskland igjen raser. Når det største markedet i Europa har sunket med 10 prosent og totalen faktisk bare er 0,2 prosent lavere, betyr det at enkelte markeder gjør det svært godt for tiden. Den ferskeste delen av EU, som med sine 233.000 biler representerer cirka en tredel av det tyske, har økt med 14 prosent. Italia og Storbritannia er også opp og Sverige har et skikkelig løft. Men hvis vi ser på veksten i prosent, er det bare Latvia som med sine 74 prosent opp (totalt nesten 8.000 biler) slår Norge (pluss 37 prosent så langt og fire ganger så mange biler som Latvia). Men der kampene virkelig kjempes, er mellom produsentene. Ford-gruppen har økt med 1,4 prosent med Volvo som en skikkelig motor. GM har økt med 0,3 prosent – i den gruppen er Saab den eneste som synker. Og Fiat øker med nesten 6 prosent – der er alle merkene med og drar lasset. Dette betyr forresten at nå er Renault, som måles uten Nissan, parkert på 6. plass i konsernstatistikken igjen. Asiatene setter også stadig større spor etter seg. Toyota, som fremdeles bare så vidt har 6 prosent markedsandel (ned på 5,9 igjen i mars), økte med 11,4 prosent. Og Honda med hele 16 prosent. BMW, Daimlerchrysler, Renault, PSA og VW-gruppen sank alle sammen – Renault forholdsvis dramatisk med mer enn 10 prosent. Det er forresten verd å merke seg at av de store, var det bare Ford, GM, Daimlerchrysler og BMW som hadde høyere markedsandel i mars, enn for året akkumulert. Det skal bli spennende å se tallene etter april. Da er også påsken tilbakelagt slik at første tertial pleier å vise utjevnede resultater som er litt tryggere å bruke for prognoser. SE DEN KOMPLETTE STATISTIKKEN HOS ACEA.
|