Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Frankrike satser på flexifuel
Frankrike er i ferd med å gli opp på siden av Sverige som leder når det gjelder tilgjengelighet og bruk av bioetanol i Europa. Dermed er Norges avstand frem til dem som satser på alternative drivstoffer blitt enda drygere. |
||||||||||||||||
I Frankrike regner man med betydelige avgiftslettelser både for bioetanol og biler som kan kjøres på inntil 85% bioetanol og 15% bensin. Dette har ført til at bensinselskapene i landet i løpet av 2007 vil montere opptil 600 pumper for E85 og ytterligere 900 innen utgangen av 2008. I Sverige har over 650 bensinstasjoner E85-pumper, og det regnes med at nesten 60% av landets 4.000 bensinstasjoner skal ha en egen pumpe for dette drivstoffet i 2009. Franske myndigheter har dessuten forpliktet seg til at 15% av deres bilkjøp i 2007 skal være biler som går på bioetanol/E85, mens andelen i 2008 skal økes til 30%. I Norge knytter det seg stor spenning til revidert nasjonalbudsjett for 2007, der både SV og Arbeiderpartiet har varslet betydelige avgiftskutt for flexifuelbiler. Også på prissiden er det økende stimulans for å få bilistene til å velge E85. I Frankrike kan bilistene tanke E85 for mellom kr. 6,34 og 6,50 mot 9,19 og 9,76 for 95 oktan blyfri bensin. I Tyskland kostet en liter E85 mellom kr. 7,24 og 8,05 mot 9,92 og 10,24 for 95 oktan blyfri bensin. Også i en rekke andre land i Europa – og i USA – arbeides det systematisk for å utvide tilgangen på og bruken av biodrivstoff for å senke klimapåvirkningen fra transportsektoren. Dagens E85 består av bioetanol produsert av biomasse som sukkerrør eller hvete. Neste generasjon bioetanol vil komme fra cellulose og annet uspiselig plantemateriale.
|