Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
BASF om nye lakktrender I 2006 dominerte mørke farger og lyse nyanser av sølv de bilene som ble registrert i Tyskland. Over 45% av de nyregistrerte bilene i landet var sølvfargede – som har vært Tysklands konkurransefarge siden Det Tredje Rikes dager. Hver fjerde bil var svart, og hver sjette var blå. Bare 15% av tyskernes nye biler hadde andre farger. |
||||||||||||||||
Mens 26 % av tyskernes nyregistrerte biler var røde i 1980, ville bare 4,5% ha denne fargen i 2006 – til tross for de assosiasjoner fargen har til Michael Schumacher og Ferrari. Trenden gjelder ikke bare Tyskland, men observeres over hele verden. I følge lakkleverandøren BASF Coatings er formodentlig over 30 % av alle biler I Europa og Asia sølvfarget, fulgt av svart og blått. England og Polen skiller seg imidlertid ut: Britene foretrekker blå biler, mens hver fjerde bil i Polen er brun. I Nord-Amerika er hver femte bil sølvfarget, og den globale trenden for sølv styrkes gjennom bilutleieselskaper og flåtekunder, som i begge tilfeller foretrekker nøytrale farger. Statistikken til BASF viser at de same fargene dominerer blant premium-merker og luksusmodeller. Men som vi tidligere har nevnt i MotorBransjen ser også hvitt ut til å være en kommende farge i det øvre prissjiktet, et klart symptom er at stadig flere utstillingsbiler på messer presenteres i hvite nyanser. Dette påvirker både bilforhandlernes og bilkjøpernes ønske om slike farger. Men ingen tror ennå at hvitt vil røre ved sølvfargenes dominans på bilmarkedet. Det er også en trend med fargeblandinger der særlig grønt, blått og grått inngår. Turkis effect I blått skal gi en mystufiserende effect, mens perleglans på overflaten av en lys grågrønn farge skal gi særlig fascinerende gjenskinn. Selv de evinnelige sølvfargene tilsettes stadig oftere blå, grønne eller brune pigmenter og ventes også å få tilført andre metalliske farger som kobber, bronse, gull og platina. En bils klasse kommer i større grad til å bli identifisert gjennom bredden i fargeutvalget, da kundenes ønske om sterkere individuell profilering er økende. Nye farger er likevel bare en del av hva som vil komme. Nye typer overflater blir minst like viktig. Soft-touch og matte effekter vil gi bilen en helt ny status som teknologisk ikon. Det har blitt observert mange messebesøkende som ikke har kunnet motstå å kjenne på lakkoverflater som minner om sateng. Enhver trend har imidlertid sin mot-trend. Så I tillegg til matte klarlakker vil vi også få oppleve de rene speileffekter av refleks fra lakkoverflater. Og de nye eksteriøreffektene vil åpne for helt nye muligheter for bilinteriør med hensyn til match og kontrast både i farger, materialvalg og overflater. Undersøkelser viser at fargen er viktig ved kjøp av bil. Over 40 % av spurte bilkunder er klar for å skifte merke dersom forhandleren ikke kan skaffe den fargen på bilen som kunden ønsker. Og kombinasjonen av farge, form og materialer ser ut til å bli stadig viktigere salgsfaktorer. I følge BASF.
|