Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nytt (igjen) fra Spada I 60-årene hørte vi mye fra Ercole Spada. Da var han Zagato-designer. For 10 år siden viste han et Osca-forslag. Nå er han her med en Corvette. |
||||||||||||||||
Noen av verdens nydeligste Alfaer er hans, selv om de heter Zagato. Ercole Spada fikk også BMW på banen i det øverste segmentet, med den første 7-serien og 5-Serien fra slutten av 80-årene. Så ble det IdEA i Torino før han begynte for seg selv. Og da ble det stille. Før han dukket opp med et japansk-finansiert Osca-prosjekt for nesten 10 år siden. Etter det ble det enda stillere. Til nå, for nå er han her igjen, denne gangen under navn av Spadaconcept, med en hyperCorvette. Codatronca kaller han modellen, og her er det ikke bare karosseriet som er nytt. Han har også gjort ting med opphengningen og i tillegg til at motoren er beveget midtskips er den også utstyrt med noen trimmingsdetaljer som resulterer i litt mer enn de opprinnelige 512 hestene fra de 7 literne. Ting tyder på at han mener alvor (denne gangen også). I hvert fall er det allerede laget salgsmateriale som antyder at den skal komme i tre forskjellige utgaver med forskjellig trimmingsgrad og utstyrsnivå. Men uansett hvor mye hi tech og italiensk håndverk man kan finne i et slikt prosjekt er det allikevel grunn til å spørre om hva som egentlig er så galt med den opprinnelige Corvetten. Ikke noe, mener nå jeg, i hvert fall ikke så mye at det er noen veldig god grunn for en Codatronca.
|