Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
TT med høy smilefaktor Audi har laget en stilstudie basert på TT. Selv om den ser ut som en ren drøm, kan den bli en realitet. |
||||||||||||||||
Med TT Clubsport Quattro ønsker Audi å presentere en TT i sin reneste form. Her er ikke noe overflødig fet, bare renspikket kjøreglede. Rundt kabinen sitter en lav frontrute og enda lavere sidevinduer. Bak seg har fører og passasjer hver sin pukkel med innebygd veltebøyle. Fronten domineres av den nå så velkjente Audi-grillen som i dette tilfellet har fått innslag av aluminium. De fire ringene, som normalt er plassert i grillen, er flyttet opp på panseret. Store luftinntak sørger for godt med kjøling til den kraftige TFSI-motoren, og kjørelysene består av LED-striper.
Detaljkunst Nederst bak sitter en diffusor som besørger økt marktrykk mens eksosanlegget med to ovale enderør minner om det som sitter på den sportslige RS4. Den som leter etter dørhåndtak leter forgjeves, for dørene åpnes ved hjelp av fjernkontroll. De utvendige speilhusene er små slik de ofte er på baneracere. Hjulene er derimot dominerende. På 20-tommers felger sitter dekk i dimensjon 265/30 R20. Sporvidden er økt med hele 80 mm fra en standard TT, og for å romme de brede dekkene er skjermene breddet ut. Lakkfargen som er benyttet heter Daytona Grey, og Audi har tidligere benyttet den på RS4 og S8. I tillegg er en del detaljer utført i Gun Metal for å fremheve TT Clubsport Quattros sportslige egenskaper. Bremsecaliperne er oransje og danner dermed en bro til interiøret som er preget av den samme fargen. De sorte skinnsetene har lasergraverte TT-logoer og er utstyrt med 4-punkts belter som holder fører og passasjer godt fast selv under ekstreme forhold. I kjent Audi-stil er mange detaljer i interiøret utført i aluminium. På dashbordet er de sentrale ventilene erstattet av en interface som passer perfekt for B&O’s MP3-spiller, BeoSound2. Instrumentpanelet skiller seg fra produksjonsbiler med vertikale nåler og fargegrafikk.
Turbokraft Det er den anvendelige 2,0 TFSI-motoren som er benyttet i TT Clubsport Quattro, men her er den trimmet opp til å yte i overkant av 300 hk. Kreftene fordeles til alle fire hjul gjennom en S tronic gearkasse som gir svært raske skift, enten automatisk eller manuelt via hendler på rattet. Motorrommet er uvanlig ryddig takket være mangel på kabler og tilbehør. Motoren er med hensikt ikke skjult under et deksel, og et krysstag på tvers i motorrommet sørger ikke bare for økt stabilitet – det virker også som ekspansjonstank for kjølesystemet til den kraftige turbomotoren. ABS-systemet er flyttet fra motorrommet til interiøret, og du finner heller ikke noe aircondition anlegg under panseret. Et racing luftfilter sørger for at motoren får nok frisk luft å puste inn, og eksosanlegget gjør at motoren låter som den skal i en ekte racerbil. Prototypen har fått keramiske bremser med ekstreme ytelser. Det er første gang slike er benyttet i TT, men du får dem levert i andre Audi-modeller som RS4, A8 og S8. Audi TT Clubsport Quattro er en ekte kjøremaskin som kombinerer sportsbilens rå ytelser med et unikt designspråk. Den demonstrerer hva som kan gjøres med relativt enkle håndgrep på en produksjonsmodell. En liten produksjonsserie kan bli en realitet dersom responsen blir god.
|