Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
GTI-fest med trøkk! I 25 år har GTI blitt feiret med en festival i Østerrike. Til årets har VW tatt med seg et par spennende nyheter. En ren drøm og en som snart blir oppnåelig. |
||||||||||||||||
Det er den østerrikske byen Wörthersee som årlig huser en GTI-festival. Tusener av fans kommer til byen for å markere sin entusiasme for Golf GTI, og årets festival strekker seg over fem maidager. VW benytter selvsagt en slik mulighet til å kommunisere med menigheten, ikke minst ved å vise hva som kan gjøres med en GTI. Verdens kraftigste GTI noensinne er en ren konseptbil. Tilnavnet W12-650 forteller at dette er en helt spesiell muskelbil hvor W12-motoren fra Phaeton er benyttet. Men ikke i sin opprinnelige form med skarve 420 hk – her er det montert to turboer som øker hk-antallet til 650 mens maks dreiemoment er 750 Nm ved 4.500 omdreininger. Motoren er midtmontert og sender kreftene til bakhjulene. Sprinten til 100 km/t kan foretas på 3,7 sekunder og bilens potensielle toppfart er 325 km/t. Store luftinntak på siden øker bredden med 160 mm. Høyden er redusert med 70 mm, og en effektiv diffuser suger biler til bakken i høye hastigheter og eliminerer behovet for store vinger. Taket er utformet i karbonfiber og inneholder et scoop som sender luft til motoren. Ekstra luft besørges også av de spesielt utformede C-stolpene. Bilen har 19-tommers felger med 235-dekk foran og 295 bak.
Pirelli spesial GTI W12-650 forblir en ren fantasi, men det gjør ikke den gule GTI Pirelli som vises på den samme festivalen. Den vekker gamle minner for dem som var borti den originale Pirelli-modellen, en spesialutgave av Golf GTI som hadde et kort liv i 1983 basert på første generasjon GTI i serie 2. På tross av bare et halvt års eksistens, ble den produsert i et antall av 10.500 biler. Den nye Golf GTI Pirelli har mer enn dobbelt så mange hestekrefter som sin stamfar. Nå kan den skryte av 230 hk mot de opprinnelige 112. Maks dreiemoment er 300 Nm i området 2.200 til 5.200 omdreininger. Den gjør 0 til 100 på 6,8 sekunder – 2 tideler raskere om du kjøper den med DSG gearkasse. Dekkprodusenten har laget nye P-Zero dekk i dimensjon 225/40 med egen gummiblanding og spesielt mønster for å oppnå best mulig handling, bremsing, komfort og egenskaper som motvirker vannplaning. Felgene er spesielle 18-tommere med titan finish. GTI Pirelli settes i produksjon fra høsten og er den første Volkswagen som kan levers i den friske gule Sunflower lakken. Også interiøret er spesielt med dekkmønster i setene som er utført i skinn og ”Dinamica”.
|