img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Du blir Z i S5
NETTKJØRT: Vi har kjørt første Audi S5 på norsk jord. En underholdende opplevelse, både for oss og andre veifarende.

Men la oss starte med den mer ”moderate” A5 – en cruiser som i første omgang leveres som 3,0 TDI. Det innebærer 240 hk og et dreiemoment på 500 Newtonmeter i området 1500 – 3000 o/min.

Størrelsesmessig er A5 både lenger og bredere enn A4. De to i forsetene har det svært komfortabelt. Den er en typisk cruiser som sluker mil etter mil på rask motorvei og komfortabelt tar deg til målet.

Kreftene er tilstrekkelige for effektive forbikjøringer, og få holder følge med deg når lyskrysset skifter fra rødt til grønt siden quattro-teknikken sørger for å få kreftene effektivt plantet i asfalten.

 

Lavt under taket

Baksetet blir et kompromiss i biler som denne. Det sørger den dynamiske takbuen for. To personer på 175 cm bak hverandre har plass nok til beina – problemet er at issen til den i baksetet stryker taktrekket. Bagasjerommet er derimot avendelig med en kapasitet på 455 liter.

I forhold til A4 er forakselen trukket 15 cm fremover – noe som gir bilen tilnærmet 50/50 vektfordeling mellom front og hekk. Det gir bilen en bra ballanse og reduserer mulighetene for understyring – noe som har vært et gjennomgangstema hos Audi tidligere.

I tillegg til 3,0 TDI vil A5 i løpet av høsten kunne leveres med tre andre motorer. Rimeligste utgave får en 170-hesters 1,8 TFSI-motor og en prislapp som så vidt passerer kr 400.000. Vesentlig dyrere blir 3,2 FSI quattro på 265 hk, men dieselentusiastene får et rimeligere alternativ enn 3,0 TDI quattro gjennom 2,7-literen med 190 hk og drift på forhjulene.

 

Grand Turismo

De som ønsker seg en potent Grand Turismo, får sine behov tilfredsstilt gjennom S5. Med 4,2-liters V8 har du 354 hk og 440 Newtonmeter til rådighet. Med manuell gearkasse og quattro som distribuerer kreftene 40/60 foran / bak, klarer den null til hundre i løpet av 5,1 sekund.

S5 er mye fastere satt opp en A5-utgaven vi kjørte, men den er likevel ikke så stiv at den blir ukomfortabel på lange turer. V8-låten er enorm fra utsiden, men etter vår smak litt for mye dempet når du sitter bak rattet. Dashbordet er nytt og moderne med lettleste instrumenter.

Personlig er jeg ikke så begeistret for at viktige betjeningsorganer sitter mellom setene, men kjennere av Audi og BMW (som har et tilsvarende system) påstår det fort blir en vane.

 

Trekkplaster

Eksteriørt er det lekre detaljer som skiller S5 fra A5, men selv om de er diskrete blir de lagt godt merke til av entusiaster. Begge bilene vi kjørte var utstyrt med en ”perlerad” av LED’er som kjørelys under hovedlyktene med xenon. Disse virker som magneter på bilkjennere og er bare ett av mange samtaleemner når du stopper for å tanke eller spise en is langs en sommervarm riksvei.

I følge Audi skal A5 konkurrere med både 3- og 6-serien til BMW. Og med ny M3 på gang fra BMW, tar det neppe lang til før S5 får en storebror med R foran. Det kan bli helt rått. For de som synes gearskift er kjedelig, kan vi røpe at tiptronic blir tilgjengelig i S5 fra 2008.

 

Dette er Audi A5 / S5

 

 

Audi A5 3,0 TDI
quattro

Audi S5

Pris fra:

686.900

1.150.000

Sylindervolum:

2967 ccm

4163 ccm

kW(hk)v/omdr.:

176 (240)/4000

260 (354)/7000

Nm/omdr.:

500/1500-3000

440/3500

Egenvekt m/fører:

1610 kg

1630 kg

Maks tillatt totalvekt:

2110 kg

2130 kg

Aks. 0-100 km/t:

5,9 sek

5,1 sek

Toppfart:

250 km/t

250 km/t

Forbruk snitt

0,72 l/mil

1,24 l/mil

CO2-utslipp:

191 g/km

298 g/km

 

Lengde:

462,5 cm

Bredde:

185,4 cm

Høyde:

137,2 cm

Akselavstand:

275,4 cm

Sporvidde f/b:

159,0/157,7 cm

Bagasjeromvolum:

455 liter (VDA)

Tankvolum:

64 liter

 

*Mål gjelder A5, og avviker noe for S5


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer