Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Helt ny X-Trail LANSERING: Vi må medgi at vi stusset da de første bildene av en ny X-Trail dukket opp i forbindelse med Genève-utstillingen i vår. NY? Nå, etter å ha kjørt bilen, skjønner vi at mye er endret. Det var bare ikke så lett å se ved første øyekast. |
||||||||||||||||
Forsiktig Det var etter grundig rådslagning med sine kunder Nissan valgte å beholde trekkene fra dagens X-Trail. Men selv om utseendet er kjent og kjært for mange, fremstår bilen som helt ny og på mange områder vesentlig bedre enn sin forgjenger - en bestselger for Nissan i Europa og Japan. En årsak til at Nissan fant tiden moden for utskifting, er nok at to av erkerivalene - Honda og Toyota – i løpet av de siste årene har fornyet sine modeller i klassen. Honda har gått for lekre linjer og et helt nytt utseende på CR-V, mens Toyota har vært mer trauste i utformingen av RAV4. En viktig praktisk detalj på X-Trail er at bagasjerommet har vokst betydelig. Det rommer nå hele 603 liter med setene intakt og 1773 liter når baksetene legges ned. Mange vil nok også sette pris på at instrumentene er plassert i siktelinjen foran føreren i stedet for i sentrum som tidligere.
Større dieselutvalg To nye 2-liters dieselmotorer vil nok øke populariteten i Norge og resten av Europa. Den minste yter 150 hk og 320 Nm og kan, mot pristillegg, kombineres med automatgear. Dessverre medfører det et pristillegg på hele 60.000 kroner etter at staten har forsynt seg grovt med ekstra CO2-avgift. Den kraftigere dieselmotoren yter 173 hk og leveres kun i kombinasjon med manuell gearing. Og de som foretrekker bensinmotor kan velge mellom to alternativer på 2,0 liter / 141 hk eller 2,4 liter / 169 hk. Nissan har ikke gått i sporet til de mange som fremhever SUVens veiegenskaper på bekostning av off-road egenskapene. Her er det ja takk til begge deler, og avansert elektronikk hjelper deg å forsere ulendt terreng og sender kreftene dit de best kan nyttiggjøres. På vei er nye X-Trail stillere og mer komfortabel enn dagens modell. Du kan lese mer om nye X-Trail i sommerutgaven av BIL.
FAKTA Nissan X-Trail XE
PRIS: kr. 376.200
MOTOR: 4-sylindret rekkemotor. 1995 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 320 Nm v/2000 o/min
MÅL OG VEKT: LxBxH: 463 x 178,5 x 177 cm Akselavstand: 263 cm Egenvekt m/fører: 1711 kg Tillatt totalvekt: 2170 kg Dekk: 215/65 R16 Bagasjerom: 603 - 1773 liter (VDA) Tankvolum: 65 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 11,2 sek Toppfart: 188 km/t Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil CO2-utslipp: 190 g/km
|