Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Grønne biltanker JCDecaux og LeasePlan har inngått en grønn allianse. Det skal føre til utslippsfri bilbruk. |
||||||||||||||||
Firmaet JCDecaux, som driver med reklamefinansierte gatemøbler og annen utendørsreklame, har inngått samarbeid med biladministrasjonsselskapet LeasePlan om maksimalt miljøvennlig bilbruk. Dette er foreløpig siste tiltak fra bedriften som har som uttalt mål å være en foregangsbedrift innen miljøarbeid. Via samarbeid med LeasePlan, har de knyttet sine servicebiler opp til miljøprogrammet ”GrønnPlan”. JCDecaux driver sin virksomhet i det offentlige rom. Flyplassreklame, reklamefinansierte gatemøbler og kjøpesenterreklame i mer enn 30 kommuner gjør virksomheten landsomfattende. Gjennom samarbeidet med LeasePlan velger JCDecaux de mest miljøvennlige bilene som dekker behovene. I tillegg får sjåførene opplæring i miljøvennlig kjøring. Erfaringer fra Frankrike tilsier at dette gir 10 % reduksjon i drivstofforbruket. Det som bilene likevel slipper ut av CO2, nøytraliseres gjennom kvotekjøp. Alle de 30 bilene skal merkes som miljøbiler. LeasePlan vil også utarbeide regelmessige miljørapporter som grunnlag for et kontinuerlig arbeid for å redusere utslippene.
Miljøfokus I Norge er JCDecaux en sertifisert Miljøfyrtårn-bedrift og har vært ISO14001 miljøsertifisert siden 2005. De utarbeider også en årlig miljørapport. JCDecaux har egen ”miljøgruppe” som møtes en gang i kvartalet. Gruppen består av representanter fra ledelsen og de forskjellige avdelingene i bedriften. - Miljøtiltak som JCDecaux allerede gjennomfører er mange, sier teknisk direktør i JCDecaux Eivind Gyrre. – Vi oppdager stadig nye måter å gjøre ting på. Og når det gjelder kjøring så ga en omlegging av kjørerutene i Oslo en innsparing på 12 mil hver uke. I 2005 gjennomførte JCDecaux i Frankrike EcoDrive kurs med teori og praksis for 2000 servicemedarbeidere. Resultatet og effekten var overveldende: Det totale drivstofforbruket ble redusert med 10 %, og det ble spart 300.000 liter drivstoff. - Vi er overbevist om at JCDecaux tenker riktig og er en foregangsbedrift når det gjelder å tenke på miljøet og ha et bevisst forhold til sin egen virksomhet, sier Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan. - Hensikten med ”GrønnPlan” er å bevisstgjøre kundene om miljøsiden av sitt bilhold, samt gi dem mulighet til å bedre miljøaspektet gjennom praktiske og fleksible løsninger. - Hovedpunktet i GrønnPlan er et program for utslippsnøytralisering av klimagassutslippene fra bilholdet i form av kjøp av utslippskvoter for CO2. Dette betyr at den mengde gasser en bil slipper ut, blir tilsvarende redusert av noen andre. På den måten slippes det ikke ut mer klimagasser i atmosfæren, selv om vedkommende bruker mye drivstoff, forteller Paus. MotorBransjen kommer tilbake med mer informasjon om tiltaket.
|