Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Se, den kjører Mandag hadde Fiat en børsverdi på 28,5 milliarder kroner. Det skulle ikke forundre oss om den etter dagens stor-presentasjon, og den første prøvekjøringen, stiger til 30 milliarder. |
||||||||||||||||
Etter at vi i mer enn ett år har kunnet følge lille Fiat 500 i alle detaljer på Internett, i blader, som fullskala hologram på mange utstillinger, er det nesten bare en ubetydelig detalj at den også kjører. Vi fikk det bevist i dag - ikke noen prøvekjøring slik du og jeg vil kalle en prøvekjøring, men halvannen time i Torinos nærmeste omegn var mer enn nok til å bekrefte en del ting. Det kjente Panda-chassiset og de kjente motorene (som alle møter Euro 5 kravene - to år før de reglene trer i kraft) oppfører seg akkurat slik det skal - kanskje enda litt bedre, for den korte 500 har åpenbart et meget stivere karosseri enn Panda har.
Fransk-italiensk Opphengningen er blitt en blanding av fransk og italiensk, masse komfort selv på ganske dårlig vei, og allikevel har du følelsen av at det ikke bare er dagens 100 hester som kan håndteres uten problemer, men at også den kommende Abarth-utgaven kan greie seg uten særlige chassis-modifikasjoner. Men det du virkelig føler er at du setter deg inn i noe som oser hygge og velkommen og kvalitet. Den lakkerte dashbordplaten er selvfølgelig et av de mange geniale retrogrepene. Instrumenteringen ser like enkel ut som den var for 50 år siden, men er i virkeligheten svært komplett.
Påkostet Og helt fra du setter deg ned i en behagelig sete og griper rattet, merker du at her er det jobbet for at du skal føle deg vel. Lyse farger, en tjukk rattkrans som du virkelig kan gripe rundt, åpen gearkulisse på halvautomatversjonen, brytere som virkelig sier klikk og et infotainment-opplegg som man ikke finner på andre 3,5 meters biler. Og dette med 3,5 meter gjør at Fiat påstår de har satt ny EuroNCAP-rekord. Fem stjerner for en så kort bil har visstnok ikke vært oppnådd før. 7 airbags (for alle utstyrsnivåene) er med på den innsatsen.
500.000 Fiat flasher noen andre tall også. Siden de har satt ny verdensrekord i antall foil-tilbud, kan den lille bilen leveres i mer enn (Og når vi snakker varianter - Fiat har vært alldeles genial på ekstrautstyr og tilbehør - tar vi ikke med at nøkkelen kan leveres i den fargen du ønsker. Det er en finesse jeg ikke tror en gang Maybach har med i sin ekstrautstyrs-katalog). Mer interessant er det kanskje at biler som finansieres over Fiat Finans får 5 års garanti. Hvordan dette blir når bilen kommer til Norge neste år, aner vi ikke. Vi kan heller ikke fortelle noe om norske priser, men i Italia skal bilen starte på 10.500 og ende på en del over 12.000 Euro.
Blikkfang Under den lille runden vi hadde i formiddag var det nesten skremmende hvor opptatt folk var av den. Men det er jo dette Fiat har håndtert så utrolig bra. Her er det snakk om følelser hele veien. Man bestemte seg for å sette bilen i produksjon for 18 måneder siden. Allerede 4 måneder etterpå begynte de første markedstiltakene å vise seg - men hele veien basert på abstrakte ting som gamle minner, ikke-aggro, gatesmarte løsninger, bamsekos-assosiasjoner - og pressekonferansen før dagens prøvekjøring viste hvor hysterisk denne geniale hypen har blitt.
Ett ord Fra scenen fikk Fiat-sjefen 1000 barka journalister (og 100 finansanalytikere i dress og slips) til å sende ett ord som skulle beskrive hva de følte for denne bilen. Ordene ble så projisert opp på bakteppet - jeg kan forsikre, selv ikke den dårligste melodiGranPrixtekstforfatter kunne kommet opp med en tilsvarende samling sentimental svada. Og det for noen av dem hadde tatt i bilen. Helt fantastisk. Men stemningen er så aldeles utrolig at noen burde gjøre en master i psykologi på hele denne operasjonen. Jeg vet at mange fra business-universiteter gjør det, for måten Fiat har hentet seg opp økonomisk på disse tre årene er fantastisk.
Sentimentalt Men minst like beundringsverdig som Marcionnes ledelse av Fiat-konsernet i denne perioden er måten man lagde en 500-film, der Marchionne lekte koselig bestefar og snakket med barnehavebarn om den nye bilen. Det var så folk satt og snufset i den mørke salen. Det er minst like beundringsverdig. Dersom børsverdien stiger nye 10 prosent i dag vil jeg si det er fullt fortjent. For dette var glimrende jobbet.
Teknikk Den lille Fiaten leveres med tre motorer: 1,2-liters bensin med 69 hester, 1,4-liters bensin på 100 og en 1,3-liters diesel på 75 hk. Dieselen avleverer 111 g CO2 pr km, mens de to bensinvariantene er på henholdsvis 119 og 149. Du kan velge mellom to gearkasser, begge sekstrinns, en helt manuell og en med den sakalte Dualogic løsningen. Det er fire seter i bilen, de bak er ikke spesielt rommelige, og bilen måler 355 x 163 x 149 cm. Vekten er vel noe av det som gleder meg mest. På tross av sikkerhet i toppklasse, et meget stivt karosseri, masse utstyr og en kvalitet som Fiat lover er på hitsiden av japanernes, veier bilen med den minste motoren utrolige 865 kg.
|