Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toppløst i sommer-Norge MINITEST: Hva er vel mer sommer enn åpne biler? Vi hygget oss med fem av de rimeligste cabrioletene på markedet, selv om værgudene ikke var helt på vår side. |
||||||||||||||||
Egotripp Det fins neppe fornuftige grunner til å velge en bil som dette. Jada, med automatisk takkonstruksjon kan de i litt vid forstand betraktes som ”helårsbiler”. Men praktiske? Niks. De som har eid en slik bil vet godt at åpen himmel ikke kan kombineres med en praktisk familiebil, trass i at det har kommet en rekke nye ”både-og-småbiler” med hardt tak som kjøres opp og ned på sekunder i løpet av de siste årene, etter at Peugeot 206 CC banet vei for slike. Og selvsagt koster det ekstra å få en bil som i løpet av sekunder forvandles fra coupé til cabriolet når sola steiker. Og, vice versa, når du blir overrasket av en regnskur eller kulda setter inn.
Relasjonsbyggende Jo forresten – er du ensom og ønsker å utvide bekjentskapskretsen, har du et godt argument for å velge en cabriolet, for biler som disse er svært kontaktskapende når du stopper for å tanke eller kose deg med en kroneis langs norske bygdeveier. At det er en flott opplevelse å kjøre åpen bil, vet alle som har prøvd det. Fuglesang og nygjøslede åkre tilfører en helt ny dimensjon til kjøreopplevelsen. Det gjør dessverre også støy og forurensing i lange norske tunneler. Derfor velger mange å kjøre over eller rundt fjell og høyder. Og når du skal lirke deg inn på en trang parkeringsplass, har du god utsikt til alle kanter – forutsatt at taket er av. I lukket tilstand er situasjonen en helt annen.
Rimelig femkløver Bilene vi har kjørt har alle en prislapp på under kr 300.000 og er dermed de rimeligste som selges i Norge. Alle er utstyrt med foldbart tak og forhjulsdrift og har svært begrenset bagasjekapasitet når du kjører åpent. I lukket tilstand har de imidlertid bagasjeplass som en tilsvarende småbil eller vel så det, men bagasjelokket inkludert tak blir relativt uhåndterlig og tungt. Tre av våre testbiler er såkalte 4-setere, men glem baksetet. Selv bak en liten sjåfør på 164 cm kan du se langt etter alt som heter komfort, og turer som tar mer enn ti minutter vil fortone seg som et mareritt for en hver fra tenåringsstadiet og oppover. Små barn kan være unntaket, men plassert i et godkjent barnesete kan selv de få dårlig plass til beina.
Ren fornøyelse Men hvorfor eksisterer det da et marked for små cabrioleter? Fordi det fins en del mennesker som slipper å tenke praktisk, unge enslige og de som har barna ute av redet. Med to til tre biler i de fleste familier, kan dette gjerne være den ene. Det fins mange av dem på bruktmarkedet og prisene er langt fra avskrekkende. De siste årene har det vært solgt rundt 1100 carbioleter årlig, så noe sjeldent syn er de ikke på norske veier. Likevel kan vi ikke unnlate å undres – hvorfor er det så mange som kjører lukket på deilige norske sommerdager? Mye tyder på at de har gjort et feil bilvalg. Eller er det tidsklemma som ødelegger for nytelsen? Besøk oss her på BilNorge.no de nærmeste dagene, så skal du få stifte nærmere bekjentskap med Daihatsu Copen, Mitsubishi Colt CZC, Nissan Micra C+C, Opel Tigra og Peugeot 207 CC i alfabetisk rekkefølge. Til slutt skal du få vår rangering av bilene sammen med målinger og tekniske data. LES OMTALENE HER:
|