Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Verdens reneste dieselmotor Etter at Mercedes og VW/Audi ble enige om en skilsmisse med hensyn til BlueTec, går nå Audi ut og snakker om ”Verdens reneste dieselmotor”. |
||||||||||||||||
Klikk HER for alt fra Frankfurt!SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER Endelig har alle tyske Premium-merker fått sine ”Tekniske dager”. Hos BMW og Mercedes har de en lang tradisjon i å fore journalister med ganske tunge, tekniske informasjoner. Nå er Audi endelig kommet etter, og ved vårt besøk i Ingolstadt lærte vi meget om fabrikkens fremtidige motorstrategi. Nå kan man selvfølgelig si at en fabrikk som hadde verdens beste plug-in hybrid, Duo het den, allerede for 10 år siden, og verdens mest intelligente kompakt-bil, Audi A 2, inntil 2005, men som fjernet begge fra programmet ”fordi markedet ikke ville ha dem” ikke har noen særlig rett til å kalle seg miljø-pioner. Men vi bør vel tilgi dem noen av syndene dersom de setter en del av det de presenterte oss for nå, ut i livet.
Lett hybrid En serie e-modeller der de kommer til å legge inn en rekke elementer som for eksempel lenger utveksling fra tredje til femte gear, samtidig som en indikator forteller føreren når han bør skifte til hvilket gear (Audi sier at føreres forbruk kan variere med så mye som 30 prosent med samme bil og ikke dramatisk forskjellig kjøremåte), lett hybrid vil komme (start/stopp, for eksempel, og reverserbar alternator som kan vikariere som drivmotor), vi vil se komponenter som vannpumper eller air condition-anlegg som krever mindre energi, og vi vil se en solid innsats når det gjelder alternative drivstoffer. På Audis superhemmelige prøvebane (selv uten noen store hemmeligheter der måtte vi deponere alt som het kameraer og mobiltelefoner) fikk vi prøve for eksempel gassbil, ”vil ikke komme på markedet før komponentene blir lettere og motorstyre-enhetene blir bedre tilpasset”, eller E85 som de selvfølgelig må ta på alvor nå som stadig flere stater innfører fiskale føringer til fordel for dette drivstoffet. Deres nyeste Otto-motor, EA 888, er spesielt utviklet for å kunne håndtere en rekke forskjellige drivstoff. SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER
Mot Euro 6 Vi fikk presentert nye ideer for FSI-motorene (hva FSI betyr har jeg fremdeles ikke fått svar på. De påstår at det betyr direkte bensininnsprøytning – og det er jo det motorene drives med. Men SI betyr åpenbart Spark Ignition – altså Otto-system forbrenning, men hva F’en da står for er fremdeles et mysterium), og TFSI-motorene, som er FSI-motorer med turbo. Variable ventilløft for eksempel, eller nye stempelringer, eller nye veier for smøreoljen – alle monner drar – eller et kompresjonsforhold på 12,5:1, som de selvfølgelig er svært stolte over. Da blir det nesten litt flaut å minne de stolte ingeniørene på at der har faktisk Audi vært en gang før også, for nesten 45 år siden. Den store TDI-motoren, som blant annet skal plasseres i Q7 for det amerikanske markedet, er den de kaller verdens reneste. Takket være AdBlue tilsettingen og et innsprøytningssystem som har fått trykket hevet fra 1800 til 2000 bar, er man ikke bare klar til å møte fremtidens Euro 5 krav. Også Euro 6, som er foreslått for 2014, er tilgodesett med denne motorens spesifikasjoner.
Hybrid Q7 Og siden vi er inne på Q7 – nå fikk vi også kjøre hybrid-utgaven, som skal være i salg en gang neste år. Nå er det bare små detaljer og en fullstendig homologeringsprosess som står mellom oss og serieproduksjon. Systemet er enkelt, såkalt parallell-hybrid, der batterikapasiteten ikke er all verden, der den elektrisk-drevne rekkevidden er begrenset til ganske få kilometer, men der el-systemet i stor grad er med på å gi den 3,6-liters FSI-motoren en ekstra boost. Såpass mye at Audi har regnet ut at i løpet av 20.000 km, har denne bilen regenerert såpass mye som 720 kWh – ca. en sjettedel av hva en firepersoners husholdning bruker på et år.
Mot reduksjonsmålet Disse små glimtene inn i en ganske konkret fremtid skal sørge for at Audi minsker sin flåtes CO2-utslipp med 20 prosent fra nå og til 2012. En formidabel innsats, men det mange av oss gjerne skulle diskutert litt mer enn vi fikk diskutere koaksiale rør for kjølemediet i et anlegg der effektiviteten på varmeveksleren blir 12 prosent bedre, er for eksempel om 20 prosent er nok. Eller om vi virkelig trenger air condition (når var det Europas samlede befolkning virkelig MÅTTE ha air condition i bilene for å overleve?). Eller diskutere en skikkelig såkalt LCA – Life Cycle Assessment – CO2 er jo bare en liten bit av det komplette bildet. Men inntil en oppegående bilprodusent hjelper oss å sette en ny agenda får vi nøye oss, og være glad til, for fremskritt som disse. SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER
|