img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Verdens reneste dieselmotor
Etter at Mercedes og VW/Audi ble enige om en skilsmisse med hensyn til BlueTec, går nå Audi ut og snakker om ”Verdens reneste dieselmotor”.

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER

Endelig har alle tyske Premium-merker fått sine ”Tekniske dager”. Hos BMW og Mercedes har de en lang tradisjon i å fore journalister med ganske tunge, tekniske informasjoner. Nå er Audi endelig kommet etter, og ved vårt besøk i Ingolstadt lærte vi meget om fabrikkens fremtidige motorstrategi.

Nå kan man selvfølgelig si at en fabrikk som hadde verdens beste plug-in hybrid, Duo het den, allerede for 10 år siden, og verdens mest intelligente kompakt-bil, Audi A 2, inntil 2005, men som fjernet begge fra programmet ”fordi markedet ikke ville ha dem” ikke har noen særlig rett til å kalle seg miljø-pioner.

Men vi bør vel tilgi dem noen av syndene dersom de setter en del av det de presenterte oss for nå, ut i livet.

 

Lett hybrid

En serie e-modeller der de kommer til å legge inn en rekke elementer som for eksempel lenger utveksling fra tredje til femte gear, samtidig som en indikator forteller føreren når han bør skifte til hvilket gear (Audi sier at føreres forbruk kan variere med så mye som 30 prosent med samme bil og ikke dramatisk forskjellig kjøremåte), lett hybrid vil komme (start/stopp, for eksempel, og reverserbar alternator som kan vikariere som drivmotor), vi vil se komponenter som vannpumper eller air condition-anlegg som krever mindre energi, og vi vil se en solid innsats når det gjelder alternative drivstoffer.

På Audis superhemmelige prøvebane (selv uten noen store hemmeligheter der måtte vi deponere alt som het kameraer og mobiltelefoner) fikk vi prøve for eksempel gassbil, ”vil ikke komme på markedet før komponentene blir lettere og motorstyre-enhetene blir bedre tilpasset”, eller E85 som de selvfølgelig må ta på alvor nå som stadig flere stater innfører fiskale føringer til fordel for dette drivstoffet.

Deres nyeste Otto-motor, EA 888, er spesielt utviklet for å kunne håndtere en rekke forskjellige drivstoff.

SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER 

 

Mot Euro 6

Vi fikk presentert nye ideer for FSI-motorene (hva FSI betyr har jeg fremdeles ikke fått svar på.  De påstår at det betyr direkte bensininnsprøytning – og det er jo det motorene drives med. Men SI betyr åpenbart Spark Ignition – altså Otto-system forbrenning, men hva F’en da står for er fremdeles et mysterium), og TFSI-motorene, som er FSI-motorer med turbo. 

Variable ventilløft for eksempel, eller nye stempelringer, eller nye veier for smøreoljen – alle monner drar – eller et kompresjonsforhold på 12,5:1, som de selvfølgelig er svært stolte over. Da blir det nesten litt flaut å minne de stolte ingeniørene på at der har faktisk Audi vært en gang før også, for nesten 45 år siden.

Den store TDI-motoren, som blant annet skal plasseres i Q7 for det amerikanske markedet, er den de kaller verdens reneste. Takket være AdBlue tilsettingen og et innsprøytningssystem som har fått trykket hevet fra 1800 til 2000 bar, er man ikke bare klar til å møte fremtidens Euro 5 krav. Også Euro 6, som er foreslått for 2014, er tilgodesett med denne motorens spesifikasjoner.

 

Hybrid Q7

Og siden vi er inne på Q7 – nå fikk vi også kjøre hybrid-utgaven, som skal være i salg en gang neste år. Nå er det bare små detaljer og en fullstendig homologeringsprosess som står mellom oss og serieproduksjon. 

Systemet er enkelt, såkalt parallell-hybrid, der batterikapasiteten ikke er all verden, der den elektrisk-drevne rekkevidden er begrenset til ganske få kilometer, men der el-systemet i stor grad er med på å gi den 3,6-liters FSI-motoren en ekstra boost.

Såpass mye at Audi har regnet ut at i løpet av 20.000 km, har denne bilen regenerert såpass mye som 720 kWh – ca. en sjettedel av hva en firepersoners husholdning bruker på et år.

 

Mot reduksjonsmålet

Disse små glimtene inn i en ganske konkret fremtid skal sørge for at Audi minsker sin flåtes CO2-utslipp med 20 prosent fra nå og til 2012. 

En formidabel innsats, men det mange av oss gjerne skulle diskutert litt mer enn vi fikk diskutere koaksiale rør for kjølemediet i et anlegg der effektiviteten på varmeveksleren blir 12 prosent bedre, er for eksempel om 20 prosent er nok.

Eller om vi virkelig trenger air condition (når var det Europas samlede befolkning virkelig MÅTTE ha air condition i bilene for å overleve?). Eller diskutere en skikkelig såkalt LCA – Life Cycle Assessment – CO2 er jo bare en liten bit av det komplette bildet.

Men inntil en oppegående bilprodusent hjelper oss å sette en ny agenda får vi nøye oss, og være glad til, for fremskritt som disse.

SE BILDER FRA AUDI TECH DAY HER


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer