Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
308 variasjoner Den viktigste nyheten for Peugeot i Frankfurt er nok 308. Men de viser også noen fremtidsvyer basert på den samme tallrekken. |
||||||||||||||||
Diesel hybrid At PSA arbeider med dieselhybrider er ingen hemmelighet, men nå ser det ut til å konkretisere seg enda litt mer – halvannet år etter vårt første møte med systemet. Den gang ble vi lovet et snittforbruk på 0,34 liter på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på 90 g/km. Og det er de samme data Peugeot opererer med for sin 308 Hybrid. Samtidig bekrefter de at bilen skal på markedet i 2010 som en utfordrer til bl.a. Toyoa Prius.
Euro V Konseptbilen som vises i Frankfurt er utstyrt med 6-trinns elektronisk styrt manuell gearkasse. Den henter ut 110 hk fra sin 1,6 HDi DPFS dieselmotor i tillegg til 22 hk fra den elektriske motoren. Til sammen har du dermed 132 hk til rådighet – nesten det samme som en 308 med 2,0-liters HDi og 136 hk. Forbruket er imidlertid redusert med hele 38 %. Bilen vil tilfredsstille kravene i Euro V som trer i kraft fra 2009 og kan i tillegg kjøre kortere avstander i urbane strøk hvor kravet er null utslipp.
Med denne betegnelsen viser Peugeot en konseptbil som staker opp kursen for en ny stasjonsvogn og flerbruksbil som skal erstatte populære utgaver av 307. Bilen har syv seter og et stort glasstak som gir god oversikt og romfølelse for alle om bord. Prototypen har en 2-liters HDi med partikkelfilter under panseret, og det tar neppe mange månedene før vi ser den i produksjonsklar utgave. Lansering i Genève våren 2008 er vel ikke noe dårlig tips.
Enda litt nærmere er 308 BioFlex som er Peugeots alternativ for dem som ønsker å kunne tanke etanol i stedet for bensin. Den kommer på markedet bare noen måneder etter bensin- og dieselvariantene men vil nok primært bli markedsført i de regimer som har et varmere forhold til E85 enn hva tilfellet er i Norge. Frankrike og Sverige er interessante markeder i så måte.
|