Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alternativ-krigen Kampen om førsteplassen blant pusherne av alternative drivlinjer kommer for alvor til å blusse opp i Frankfurt. Hovedmotstanderne blir Toyota og GM. |
||||||||||||||||
Klikk HER for alt fra Frankfurt!BilNorge var i Frankfurt uken før utstillingen åpner, for en forhåndspresentasjon av HydroGen4. En slik presentasjon er i seg selv en indikasjon på at nå kommer blodet til å sprute i kampen om å bli den anerkjente grønne kjempen. Man kan trygt si at Toyotas posisjon på denne pallen er trygg. Men for det første begynner Prius å nærme seg ”best-før-dato”. For det andre er det ganske mange som oppdager at bensinhybrid-oppskriften kanskje ikke er den beste overalt og alltid. For det tredje viser Toyota liten interesse for å gå offentlig ut med nye løsninger. I Frankfurt kommer de til å slå stort på mer enn en stortromme. Men det er et spørsmål om ikke GM denne gangen har klart å samle et helt hornorkester. For å ta HydroGen4 først. Når selveste Carl-Peter Forster deltar i presentasjonen, forstår man at dette er Viktig. GMs Europa-sjef har sikkert andre ting å gjøre også, så halvannen time i et telt rett utenfor flyplassen i Frankfurt tyder på mer enn alminnelig oppmerksomhet. Egentlig kjenner vi denne modellen. Den har vært fremvist i USA til de grader, den har til og med klart å sette distanserekord, med 300 miles (nesten 500 km) uten etterfylling av hydrogen. Det er åpenbart gjort mye for å lage bilen enda mer kjørbar. Blant annet mellomlagringsbatterier, slik at reaksjonen på gasspedalen blir umiddelbar. Strømmen som skal til for akselerasjonen må ikke produseres først, den er allerede lagret der. I forhold til tidligere brenselcelleforsøk er det også åpenbart at nå har man helt droppet tanken på flytende hydrogen (som må holde nesten 300 minusgrader). Denne bilen fylles med komprimert (700 bar) hydrogen.
Fryser ikke Det skal ikke ta mange månedene før vi får prøvekjøre bilen. En 70 hesters el-motor skal blant annet kunne gi den Equinox-baserte SUV’en en toppfart på 160 km/t. 100 av disse skal ut i praktiske feltforsøk etter presentasjonen på IAA, fortalte han som er ansvarlig for brenselcelle-utviklingen i Europa, Lars-Peter Theisen. Ti av disse bilene skal til Europa, og alle skal gå i Berlin (selv om det jobbes hardt for å få et eksemplar til hydrogenmiljøet i Trondheim). Theisen sier også at han er slett ikke redd Sibir-vindene som blåser gjennom Berlins gater lenger. Den nye HydroGen4-konstruksjonen har sørget for at det ikke lenger blir noe restvann i systemet som kan fryse.
Druknes Grunnen til at denne bilen ble så bastant forhåndsvist er imidlertid helt åpenbar. For selv om den er viktig, vil den garantert bli overskygget av den nyeste Volt-utgaven på selve utstillingen. Mange husker kanskje GMs siste utspill, en plug-in el-hybrid som var døpt Volt. Den debuterte på Detroit-utstillingen i januar. En forbedret utgave som kunne benytte brenselceller ble vist i Shanghai i sommer og nå er allerede tredje generasjon her. I Frankfurt-tapping skal den ha et Opel-tryne og hete Opel Flextreme – sier de siste ryktene. Det er mulig navnet er en forvanskning av E-Flex, som var den første betegnelsen på Volt, og som skulle fortelle at dette var en elektrisk bil med enorm fleksibilitet – med hensyn til hvor strømmen kom fra. Den kunne komme fra en forbrenningsmotor med diesel eller bensin eller biodiesel eller E85-muligheter. Nå sier imidlertid historien at GM har droppet alle disse alternative drivstoffene i en periode, mens vi venter på bedre standarder, og vil la den bitte lille forbrenningsmotoren som skal lade bilens batterier, gå på bensin. Med en stor grad av plug-in aktiviteter, fortrinnsvis om natten, blir allikevel forbruket minimalt. Det er snakk om en liter pr. 100 km.
Kjapp-lader En av de store tingene med Opels nyeste utgave er at den kan lades til topps på tre timer, mens Volt trengte 6. Det er slett ikke sikkert at det er fordi vi bruker 220 volt, mens amerikanerne bruker 110. Men når vi ser bort fra alle disse detaljene er det åpenbart at dette er en oppskrift som GM har enorm tro på, og satser masse penger på (da vi spurte Thiesen innrømmet han at konsernkonkurransen fra Volt-prosjektet begynte å bli merkbart). Det betyr også at de kommer til å gjøre masse ut av den i Frankfurt. Og det skulle ikke forundre oss om de på en litt utspekulert måte gjør narr av Toyota, som både har bremset opp sitt eget plug-in prosjekt, og som offentlig (et Bloomberg intervju med Bill Reinert, Toyotas USA-sjef for advanced technology) har sagt at de slett ikke er sikre på at kundene finnes der ute.
Toyota på nett Men Toyota er allikevel ikke mer betenkte enn at de i Frankfurt vil komme med to store saker. Den ene store er egentlig svært liten, et mikro/billigbil konsept, basert på lille Endo (som BilNorge hadde et eksklusivt møte med for noen år siden. Dette er et konsept som kan drives med hva som helst, også billig strøm fra nettet om natta, dersom man går for en el-løsning. Den andre overskrift-produsenten er en felles presentasjon mellom Toyota og Electricité de France. EDF har planer om å bygge et ladenettverk over, først, hele Frankrike og deretter ta for seg store biter av Europa. Og Toyota følger opp – de skal bygge bilene. Nå kan det selvfølgelig vanskelig gjennomføres å lage et el-bil monopol for Toyota. Det er en rekke andre produsenter som også sysler med plug-in løsninger. Men Toyota har altså klart å kuppe en viktig del av Før-Frankfurt-Åpnings-Kvelden, som er blitt så viktig. Og fremdeles har de klart å holde formålet med partyet så hemmelig at det er de færreste som er invitert dit som vet hvorfor de går og hva de skal få se. Men med mindre Toyota håndterer dette virkelig bra kan det være at det er GM som står igjen som den Grønne Giganten denne gang.
|