img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Alternativ-krigen
Kampen om førsteplassen blant pusherne av alternative drivlinjer kommer for alvor til å blusse opp i Frankfurt. Hovedmotstanderne blir Toyota og GM.

Klikk HER for alt fra Frankfurt!

BilNorge var i Frankfurt uken før utstillingen åpner, for en forhåndspresentasjon av HydroGen4.  En slik presentasjon er i seg selv en indikasjon på at nå kommer blodet til å sprute i kampen om å bli den anerkjente grønne kjempen.

Man kan trygt si at Toyotas posisjon på denne pallen er trygg. Men for det første begynner Prius å nærme seg ”best-før-dato”. For det andre er det ganske mange som oppdager at bensinhybrid-oppskriften kanskje ikke er den beste overalt og alltid. For det tredje viser Toyota liten interesse for å gå offentlig ut med nye løsninger.

I Frankfurt kommer de til å slå stort på mer enn en stortromme. Men det er et spørsmål om ikke GM denne gangen har klart å samle et helt hornorkester.

For å ta HydroGen4 først. Når selveste Carl-Peter Forster deltar i presentasjonen, forstår man at dette er Viktig. GMs Europa-sjef har sikkert andre ting å gjøre også, så halvannen time i et telt rett utenfor flyplassen i Frankfurt tyder på mer enn alminnelig oppmerksomhet.

Egentlig kjenner vi denne modellen. Den har vært fremvist i USA til de grader, den har til og med klart å sette distanserekord, med 300 miles (nesten 500 km) uten etterfylling av hydrogen. Det er åpenbart gjort mye for å lage bilen enda mer kjørbar. Blant annet mellomlagringsbatterier, slik at reaksjonen på gasspedalen blir umiddelbar. Strømmen som skal til for akselerasjonen må ikke produseres først, den er allerede lagret der. 

I forhold til tidligere brenselcelleforsøk er det også åpenbart at nå har man helt droppet tanken på flytende hydrogen (som må holde nesten 300 minusgrader). Denne bilen fylles med komprimert (700 bar) hydrogen.

 

Fryser ikke 

Det skal ikke ta mange månedene før vi får prøvekjøre bilen. En 70 hesters el-motor skal blant annet kunne gi den Equinox-baserte SUV’en en toppfart på 160 km/t. 100 av disse skal ut i praktiske feltforsøk etter presentasjonen på IAA, fortalte han som er ansvarlig for brenselcelle-utviklingen i Europa, Lars-Peter Theisen. 

Ti av disse bilene skal til Europa, og alle skal gå i Berlin (selv om det jobbes hardt for å få et eksemplar til hydrogenmiljøet i Trondheim). Theisen sier også at han er slett ikke redd Sibir-vindene som blåser gjennom Berlins gater lenger. Den nye HydroGen4-konstruksjonen har sørget for at det ikke lenger blir noe restvann i systemet som kan fryse. 

 

Druknes

Grunnen til at denne bilen ble så bastant forhåndsvist er imidlertid helt åpenbar. For selv om den er viktig, vil den garantert bli overskygget av den nyeste Volt-utgaven på selve utstillingen. 

Mange husker kanskje GMs siste utspill, en plug-in el-hybrid som var døpt Volt. Den debuterte på Detroit-utstillingen i januar. En forbedret utgave som kunne benytte brenselceller ble vist i Shanghai i sommer og nå er allerede tredje generasjon her.

I Frankfurt-tapping skal den ha et Opel-tryne og hete Opel Flextreme – sier de siste ryktene. Det er mulig navnet er en forvanskning av E-Flex, som var den første betegnelsen på Volt, og som skulle fortelle at dette var en elektrisk bil med enorm fleksibilitet – med hensyn til hvor strømmen kom fra. Den kunne komme fra en forbrenningsmotor med diesel eller bensin eller biodiesel eller E85-muligheter.

Nå sier imidlertid historien at GM har droppet alle disse alternative drivstoffene i en periode, mens vi venter på bedre standarder, og vil la den bitte lille forbrenningsmotoren som skal lade bilens batterier, gå på bensin. Med en stor grad av plug-in aktiviteter, fortrinnsvis om natten, blir allikevel forbruket minimalt. Det er snakk om en liter pr. 100 km.

 

Kjapp-lader 

En av de store tingene med Opels nyeste utgave er at den kan lades til topps på tre timer, mens Volt trengte 6. Det er slett ikke sikkert at det er fordi vi bruker 220 volt, mens amerikanerne bruker 110. 

Men når vi ser bort fra alle disse detaljene er det åpenbart at dette er en oppskrift som GM har enorm tro på, og satser masse penger på (da vi spurte Thiesen innrømmet han at konsernkonkurransen fra Volt-prosjektet begynte å bli merkbart). Det betyr også at de kommer til å gjøre masse ut av den i Frankfurt.

Og det skulle ikke forundre oss om de på en litt utspekulert måte gjør narr av Toyota, som både har bremset opp sitt eget plug-in prosjekt, og som offentlig (et Bloomberg intervju med Bill Reinert, Toyotas USA-sjef for advanced technology) har sagt at de slett ikke er sikre på at kundene finnes der ute.

 

Toyota på nett 

Men Toyota er allikevel ikke mer betenkte enn at de i Frankfurt vil komme med to store saker. Den ene store er egentlig svært liten, et mikro/billigbil konsept, basert på lille Endo (som BilNorge hadde et eksklusivt møte med for noen år siden. Dette er et konsept som kan drives med hva som helst, også billig strøm fra nettet om natta, dersom man går for en el-løsning.

Den andre overskrift-produsenten er en felles presentasjon mellom Toyota og Electricité de France. EDF har planer om å bygge et ladenettverk over, først, hele Frankrike og deretter ta for seg store biter av Europa. Og Toyota følger opp – de skal bygge bilene.

Nå kan det selvfølgelig vanskelig gjennomføres å lage et el-bil monopol for Toyota. Det er en rekke andre produsenter som også sysler med plug-in løsninger. Men Toyota har altså klart å kuppe en viktig del av Før-Frankfurt-Åpnings-Kvelden, som er blitt så viktig. Og fremdeles har de klart å holde formålet med partyet så hemmelig at det er de færreste som er invitert dit som vet hvorfor de går og hva de skal få se.

Men med mindre Toyota håndterer dette virkelig bra kan det være at det er GM som står igjen som den Grønne Giganten denne gang.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer