Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Volvo med plugg Også Volvo melder seg inn i plugg-inn-klubben i Frankfurt. ReCharge Concept blir det festlige navnet. |
||||||||||||||||
Klikk HER for alt fra Frankfurt!Se store bilder av ReCharge her. Basis for Volvos innsalg i el-bil kappløpet er en C30. Der er det montert et antall batterier, nok til å gi bilen en rekkevidde på 100 km. Men når det ikke er nok, eller når man trenger andre prestasjoner, kobles en vanlig 1,6-liters flexifuel-firer inn. Den kan både drive bilen og lade batteriene. Det hele er utviklet i Volvos konsept-senter i Camarillo, California, som er så meget mer enn bare et designsenter. Her skjer det masse avansert teknisk utvikling også. Det de har utviklet her, er blant annet noen svært kompakte el-motorer, så små er de at man får plassert en i hvert hjul.
Mest elektrisk Volvo sier at systemet også byr på enorme utslippsfordeler, selv for bilister som slett ikke bare kjører elektrisk. Dersom du starter på en 150 kilometers tur med full-ladede batterier, vil du bare ha brukt 2,8 liter drivstøff til du er fremme og kan plugge bilen inn i veggen igjen. Det vil si under 0,2 liter på mila.
Unngår hybrid Akkurat som andre produsenter som nå viser prototyper der en ekstramotor lader batteriene, men hvor hovedpulsåren er en kabel inn i veggen, unngår Volvo å kalle dette en hybrid. Man vil for all del ikke assosieres med pioneren, Prius. ”Dagens hybrider bruker bare batteriene i korte perioder for å hjelpe forbrenningsmotoren. Vår løsning er beregnet for maks bruk av strøm slik at forbrenningsmotoren blir en sekundær kraftkilde. Men selv om vi vel egentlig snakker om en el-bil, har vi klart å beholde kjøreglede og sportslige kjøreegenskaper. 0 til 100 på ni sekunder, 160 km/t i toppfart, og du risikerer aldri å kjøre tom for strøm”.
Viktig for miksen ”Alle bilfabrikker blir nødt til å bygge et antall el-biler i årene som kommer, for å holde det samlede flåteforbruket nede på tillatt nivå”, svarer Magnus Johnsson, Volvos sjef for forskning og utvikling. ”En løsning som den vi her har kommet frem til, vil nok vise seg å være en meget interessant løsning.” Med andre ord: det er klare produksjonsmuligheter her.
|