Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny Norgesbil fra Suzuki Med "folkebiler" som Baleno og Liana på samvittigheten, gir Suzuki en forsmak på en ny bil - denne gangen i en klasse over. |
||||||||||||||||
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Mens det er den nye Splash som står på Suzuki-standen og forteller at alt er vel med verden, og at Suzuki gjør noe av det de kan best (selv om den mangler firehjulstrekk), er det allikevel konseptbilen Kizashi som samler mest interesse. Navnet betyr åpenbart preludium eller forsmak på japansk, og skal vi tro Suzuki så er dette en forsmak på en D-segment bil, ca. 2010. Den 98 år gamle bedriften sier i klartekst at man har bestemt seg for at modellspekteret skal dekke alle segmenter fra A til D i løpet av de neste fem år, og dette er altså antydningen av den kommende D-segment, eller Mondeo-klasse, bilen derfra.
Global front Det er nok ikke fare for at den endelige modellen kommer til å se ut som denne, selv om vi ikke skal se bort fra at designerne nå nærmer seg en front og en grill som Suzuki vil bruke globalt. Den er ganske straightforward denne også. Her er det ikke mye overflødig. Slik kunne en moderne Audi sett ut dersom de ikke hadde vært opphengt i såpestykke-oppskriften sin litt for lenge.
Få fakta Men det eneste vi vet konkret om de nye store er at den skal få firehjulsdrift, slik Suzuki har perfeksjonert seg på gjennom alle årene. ”Selvfølgelig må vi gi kundene noe unikt, i et konkurranseintenst miljø som dette”, sier Suzuki-menneskene. Akkurat denne modellen er 465 cm lang, 195 bred og 140 høy, med en akselavstand på 285 cm. Her har vi en flunkende ny 2-liters firer, fyrt med diesel og matet med turbo. 6-trinns klikk-klakk kasse hører også med. Jeg gleder meg til å se de norske annonsene for en sofistikert Suzuki som denne.
|