Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kia klargjør eco_cee’d Etter femdørs, stasjonsvogn og sportslig coupé bekrefter Kia at de planlegger ”eco-modeller”. Dermed gjør de seg rede for Euro 5. |
||||||||||||||||
Tidlig 2009 skal nye modell på markedet basert på ytelsene i konseptbilen eco_cee’d som nylig ble presentert. Som øvrige cee’d-modeller skal også denne produseres ved anlegget i slovenske Zilina. Planen er at samlebåndene skal starte i desember 2008.
Diesel Konseptbilen er basert på en 3-dørs pro_cee’d med 1,6 CRDi dieselmotor hvor det er foretatt grep for å redusere forbruk og CO2-utslipp mest mulig. Resultatet er 17 % reduksjon i forbruket (til 0,39 l/mil) mens CO2-utslippet er beskjedne 108 g/km (ned 8,4 %). Aerodynamiske endringer har resulter i en Cd-verdi på 0,29 – ned fra 0,33 – en forbedring på 11 prosent. En lavere bakkeklaring samt plater under bilen og små spoilere på hjulbuene er andre faktorer. I tillegg er bilen utstyrt med spesielle felger samt 17-tommers dekk med lav rullemotstand.
Produksjonsmodellen vil bli utstyrt med Kias ”Idle Stop&Go”-system (ISG) med ”smarte batterier” som lades under bremsing og deselerasjon. Dermed kan motoren stoppes når du står stille, for eksempel i et lyskryss. Standard 5-trinns gearkasse byttes ut med en 6-trinns med ekstra høy utveksling for fjerde til sjette gear. En gearskift-indikator på dashbordet minner føreren på hva som til en hver tid er det optimale gearet. Selv om eco_cee’d ble vist i en 3-dørs konseptbil, vil systemet tilbys også i de andre variantene av den nye Kia-modellen – 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Og, som alle andre modeller fra Zilina, vil også disse bli utstyrt med 7 års garanti på motor og drivlinje og 5 år på resten av bilen. Du kan møte eco_cee'd på bil07 i november.
|