Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny turist-attraksjon I samarbeid med Pininfarina har Maserati designet noe av det vakreste du kan få med deg på utstillingen i Lillestrøm – Gran Turismo. |
||||||||||||||||
For den som husker konseptbilen Maserati Birdcage 75 er det tydelig å se hvor mye av inspirasjonen til nye Gran Turismo kommer fra. Bilen erstatter dagens Maserati Coupé, og er definitivt en langt lekrere kreasjon. Lenger og lavere enn forgjengeren, og med lenger og mer utpreget front i kontrast med Coupeen som var heller butt. Kanskje er den mer dramatisk enn pen, men det er en bil som har mye å glede seg over når du begynner å studere de kurvede linjene, den konkave grillen og heftige hjulbuer.
Stor og rask Gran Turismo er lang – den er faktisk lang nok til å romme fire voksne mennesker – men det betyr også at den veier 1880 kilo. Den er bygget på samme chassis som Quattroporte, men akselavstanden er 125 millimeter kortere, og overhenget bak er kortere. I tillegg lover Maserati at Gran Turismo er 30 prosent stivere.
Frem og tilbake Etter å ha vært under vingene til Ferrari i åtte år, er Maserati nå igjen tilbake hos Fiat. Sergio Marchionne som har hatt suksess hos Fiat er nå satt på oppgaven med å få Maserati tilbake på et spor der man både selger biler, og tjener penger. Målgruppa er klar – det amerikanske markedet kommer til å spise godt over halvparten av produksjonskapasiteten hos Maserati, og kanskje derfor har man også vektlagt komfort noe mer enn sportslighet når bilen ble utviklet. Maserati har beveget seg helt opp i toppen når det gjelder kvalitet, det viser målinger fra blant annet JD Power, og står ikke noe tilbake for andre europeiske prestisjemerker som man skal konkurrere med. Så har du noen penger til overs er det bare å tusle bortom standen til Autostrada på bil07.
|