img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Vår invitasjon til bil07
Du har mange gode grunner til å besøke bil07 på Lillestrøm som åpner onsdag. Her er den aller råeste av drømmebilene som vises der.

Ingenting er verdens første eller raskeste særlig lenge – men at Bugatti Veyron 16.4 akkurat nå er en av de tre raskeste, kraftigste og dyreste produksjonsbilene i verden, er vi sikre på. Derfor kan du se den på vår stand på Lillestrøm.

Bilen, kan skryte av 1001 hester og en toppfart på svimlende 407 km/t. Den er utstyrt med W16-motor på åtte liter. 16 sylindere i fire rekker à fire sylindere, omtrent som to smale V8-motorer som er koblet sammen i en W-konfigurasjon.

Hver sylinder har fire ventiler, og motoren har ikke mindre enn fire turboladere. Effekten oppgis til å ligge mellom 1006 og 1026 hester og maks dreiemoment er 1250 Nm.

For få kreftene ned i bakken er Veyron utstyrt med en datastyrt DSG-gearkasse med sju trinn. Kassen kan kjøres som automat eller geares med hendler bak rattet. Trekk på fire hjul styres av en enhet fra Haldex, og bilen er utstyrt med spesialdesignede Michelin-dekk som skal tåle den høye toppfarten. Her er intet overlatt til tilfeldighetene.

0–100 km/t går unna på 2,5 sekunder. 0–200 km/t tar 7,3 sekunder og 0–300 km/t 16,7 sekunder!

 

Stabil over 400 km/t

Veyron er designet av Volkswagens Hartmut Warkuss som en del av daværende styreleder i VAG, Ferdinand Piëch, sin strategi om å lage den raskeste, kraftigste og dyreste bilen i historien.

Den skulle etter planen settes i produksjon i 2003, men mens man jobbet med utviklingen fikk man store problemer med å oppnå tilstrekkelig stabilitet i 400 km/t. I prosessen totalvraket man en prototyp i en kollisjon, og en annen kjørte av banen under en offentlig visning.

Piëch ble erstattet som styreleder av Bernd Pischetsrieder. Han innsatte en ny direktør i Bugatti og sendte bilen tilbake til utviklingsavdelingen.

Etter at man redesignet bilens aerodynamikk ble bilen testet med en elektronisk begrenset toppfart på 400 km/t. Senere har den vært kjørt på Volkswagens testbane Ehra-Lessien, og oppnådde 407 km/t.

Skal du overstige 375 km/t, trenger du å vri om en egen Topseeed-nøkkel før bilen startes. Dermed iklees den en aerodynamisk drakt som sørger for stabilitet i hastigheter som langt overstiger de en Formel 1-bil oppnår!

 

 

Ikke akkurat miljøvennlig

Utviklingskostnadene for denne bilen har vært vanvittig høye. Ifølge Bugatti har kostnadene for de 300 som så langt er produsert vært over 5 millioner euro per eksemplar. Det tar med andre ord lang tid før bilen i seg selv lønner seg, men man forsøker nok overfor seg selv å overbevise om at teknologien som ble utviklet for Veyron også skal kunne brukes i masseproduserte modeller.

I disse miljøtider bør man kanskje ligge lavt med et forbrukstall på 4,04 liter per mil (ved bykjøring) – det resulterer nemlig i et CO2-utslipp på 960 gram per kilometer. Det er også en mager trøst at forbruket ved blandet kjøring «bare» ligger på 2,41 liter på mila og et utslipp på 574 gram CO2 per kilometer.

Som en kuriositet kan vi nevne at ved full gass bruker den mer enn 12,5 liter på mila – noe som ville føre til at du ville tømme en 100 liters bensintank på bare 12½ minutt.

 

Full stopp

Når du stopper på bladet BIL/BilNorge.no sin stand på utstillingen på Lillestrøm, kan du tenke på at Bugatti Veyron har bremseskiver i karbonfiber – og hver enkelt bremsekalipper har åtte stempler i titan.

I hastigheter over 200 km/t vil hekkspoileren også fungere som en brems, ved å flytte seg til en 70 graders vinkel på bare 0,4 sekunder når bremsene aktiveres, og den leverer dermed opp til 0,6 G bremsekraft.

Bugatti hevder at Veyron kan bremses fra 406 km/t til stillestående på under ti sekunder. Bremsene skal være så perfekt justert at bilen skal gå rett frem selv om sjåføren slipper rattet. Vi har ikke tenkt å prøve.

Lyden fra 16 sylindre som spiller i takt bør være en sann nytelse, men for de som foretrekker noe annet leveres Veyron med et supert hifi-anlegg fra Burmesieter – det er det ikke mange biler som gjør. Prislappen på lydanlegget er 30.000 euro men blir jo som småpenger å regne i den store sammenhenhen.





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer