Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mindre piggstøy Støyen fra piggene er dramatisk redusert i et nytt piggdekk fra Nokian. Det er ikke mer rumling fra piggdekkene enn fra bilens motor. Veislitasjen fra piggdekkene er redusert med 30 prosent. Årsaken er helt nye pigger og "bjørneklo". |
||||||||||||||||
Nokian er verdens største produsent av piggdekk. De er eneste produsent av dekk i Norden, og det er i år 70 år siden de lanserte sitt første vinterdekk. I det nye Nokian Hakkapeliitta 5 er det flere nye tekniske løsninger: Piggene er firkantet, ikke bare deler av den – men hele ”kroppen”. Firkantet piggkropp gir i følge Nokian to fordeler: Bedre støtte (= bedre isgrep), og piggen forankres bedre i gummiblandingen. Firkantet pigg hevdes å gi mindre vegslitasje. Tester gjort av det finske vegverket viser en slitasjereduksjon på 30 prosent. ”Bjørneklo” er en innovasjon som øker dekkets effekt. Foran piggen i dekket er det er et lite, kloformet rom i gummien. Ved kraftig oppbremsning på is og snø fungerer dette rommet som en buffer. Piggen bøyer seg ikke, men står like rett og skal alltid gi maksimal effekt. Det er særlig viktig i skulderområdet som er den mest kritiske delen ved bremsing. Nokian peker på at dette er det første piggdekket som ikke gir unødig sjenerende piggdekkstøy. Vi har kjørt dekket på flere bilmodeller, på veier med og uten is og snø, og for første gang har vi opplevd at støyen fra piggdekkene ikke er høyere enn støyen fra bilen for øvrig. - Salget av piggdekk har de siste årene vært for nedadgående i Norge, sier adm. direktør Bjørn Kamphus i Nokian Dekk Norge. Sist vinter var piggandelen nede på 45 prosent. Kanskje vil det nye Hakkapeliitta 5 med sitt lave støynivå øke piggdekkandelen.
|