Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hyundai-debut i Bologna Hyundai valgte Bologna for lanseringen av sin nye minimodell. Ikke så rart, Italia er et kjempemarked for de minste koreanerne. |
||||||||||||||||
De minste koreanerne selger utrolig bra i Italia. I årets ti første måneder solgte Kia og Hyundai ca. 25.000 av sine Picantoer og Atoser, mens Chevrolet klarte 25.000 alene med sin Matiz. Nå ta Hyundai sikte på nye rekordtall med sin ferskeste utgave. i10 skal den hete, og optimistiske koreanere antydet at den vil få en årstakt på 65.000 i Europa. Det må i så fall bety at den må opp på Matiz-nivå i Italia, og opp i tilsvarende grad i de andre store markedene, der Storbritannia har en overraksende annenplass.
Kraftig vekst Norge kommer ikke til å bidra enormt til denne økningen. I hele fjor ble det solgt i underkant av 50 Atos, i år blir det noen få flere, så vi kan vel si at et salgsmål på kanskje 300 i10 er meget ambisiøst. Men på den annen side, selv om 300 ikke bidrar enormt til fabrikkens totalmål, vil Norge i så fall oppleve en av segmentets mest imponerende økninger.
Litt større Akselavstanden på 238 cm er lik med Atos, opphengningen ser identisk ut, men svingdiameteren er blitt noe mindre. Akkurat det tyder på bedre byferdigheter, men med 160 i bredde har den økt med 7 cm i forhold til Atos, dermed er den fordelen spist opp.
Grunnlag for suksess Det er det nye utseendet som skal dra folk selvfølgelig. Den nye familiefronten er tydelig og knekken opp, bakerst på bakdørene, er en liten spesialitet. Med den siste Picanto i friskt minne, er det ikke noen grunn til å tro at denne skulle gå noe dårligere. Det er med andre ord en av de som kjører best i dette segmentet vi nok kommer til å møte. April ser ut til å bli lanseringsmåned i Norge. Og litt kuriøst er det vel at dette er den første (eller er den det?) indiske personbilen som kommer i ordinært salg i Norge. Denne blir nemlig bygget ved Hyundais hyper-robotiserte fabrikk i Chennai.
|