Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kinabilene er her (del 3) Vi har allerede slått fast at Kina-bilene ER her. I øyeblikket importeres og selges det i hvert fall seks forskjellige modeller til Europa. Vi har møtt dem. Her er Italias første SUV. |
||||||||||||||||
Det låter som to forskjellige ting. En bil fra Kina og den første SUV’en som er bygget i Italia. Men dette er selvfølgelig en glup oppskrift på Kinabil-import. Kjøp en plattform, tegn et enkelt karosseri som du får presset hos en lavkostoperatør (de finnes også i Italia!), og legg inn en anerkjent drivlinje som kan møte aktuelle Eurokrav. Hva vitsen er? Lav pris som blant annet kommer av at der du sitter med en ”fabrikk” med 100 ansatte i en italiensk småby, har du nesten ikke betalt noe for forskning og utvikling. Du har lagt ned noen kroner i sertifiseringsarbeidet, men det måtte du ha gjort selv om du hadde importert hele pakka fra Kina. Dessuten får du en teknisk løsning som møter strenge krav, du har bedre kontroll med kvaliteten på produktet og du kan bedre tilpasse det til den lokale smaken og det lokale behovet.
Herlig blanding Bensinmotoren er på 1,6 liter og 110 hk (den er fremdeles asiatisk, men er sertifisert til Euro 4), mens Fiat-dieselen er på 1910 ccm og 120 hk. Ingen av utgavene er dynamitt, men bilene er beskjedent attraktive, litt nøytrale i ansiktet kanskje, men rommelige og fullstendig ukontroversielle. Solid utstyr: metallic, ABS, flere airbager, A/C, sentrallås (finnes det snart noe annet?) og europeisk stereoanlegg med MP3-leser. Di Risio skal ha 200 ansatte når fabrikken er ferdig bygget ut. Da skal den kunne fremstille 40.000 biler i året – det er snakk om flere modeller, og det er også snakk om å selge oppskriften til andre land, eller å eksportere fra Italia. Neste år er målet satt til 12.00 biler.
|