Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ferraris bio-alibi I fjor snøt Ferrari Detroit-publikummet for lanseringen av 599 GTB. I år var den på plass, sammen med en verdenspremiere. |
||||||||||||||||
Detroit-premierer Siden Ferrari sendte ut info om sin nye 599 GTB på disse tider i fjor, var det flere enn oss som fant det underlig at bilen ikke sto i Detroit. Det gjorde den i år, sammen med en biofuel konseptbil basert på F430 Spider. Som alle andre bilprodusenter har Ferrari forpliktet seg til å redusere forbruket i sine biler. Deres ambisiøse mål er 40 prosent reduksjon innen 2012. Med et av bransjens høyeste snittutslipp som utgangspunkt, betyr det tøffe utfordringer. En av veiene som kan føre til målet, er overgang til bio-etanol.
Flex Fuel Alle moderne Ferrarier kan i dag bruke en innblanding på 10 % etanol i bensinen mens konseptbilen som vises i Detroit, er modifisert for Flex Fuel slik at den kan kjøres på alt fra E85 (med 85 % etanol) til ren blyfri.
Økt effekt Ferrari har klart å utnytte det høye oktantallet i E85 til sin fordel, så når bilen tankes med etanol øker effekten med 10 hk og dreiemomentet med 4 prosent. Samtidig synker CO2-utslippet (i Ferraris regnestykke) med 5 %. Les mer omm Ferrari 599 GTB her Begge modellene har karbon-keramiske bremser fra Brembo – utstyr som nå tilbys som standard i alle Ferrari-modeller.
|