Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Stasjonsvogn på steroider FØRSTEINNTRYKKET: Med 580 hester og 650 Nm dreiemoment er Audi RS6 den kraftigste serieproduserte stasjonsvogn noensinne – men rustningskappløpet mellom Ingolstadt og München er neppe over. |
||||||||||||||||
Tre i tet Kampen om tungvektstittelen i stasjonsvognklassen har i hovedsak stått mellom BMW og Audi, men også Mercedes har blandet seg inn med sin E63 AMG – alle med over 500 hestekrefter. Med nye RS6 gjør Audi et forsøk på å rykke i fra, en gang for alle. Audi har vært på veien lenge. Allerede i 1994 kom RS2 Avant – den gangen fikk Audi hjelp av Porsche til å lage en, etter tiden, særdeles potent sportsbil forkledd som stasjonsvogn. Utstyrt med en femsylindret motor med 315 hester. På 14 år har antallet sylindere blitt fordoblet, men Audi er fremdeles tro mot RS-konseptet.
Kraftverk Audi RS6 matcher den mye lettere R8 fra 0 til 100 med 4,6 sekunder – det samme gjelder tiden opp til 200 som går unna på 14,9. Lyden er spektakulær – bilene vi kjørte på banen var utstyrt med sportseksosanlegg som er tilvalg på denne bilen. Lyden når elektronikken gir mellomgass og gearer ned, henter frem smilet og muligens like mye hornene i panna. Interiøret i Audi har det sjelden vært noe å utsette på. Med Alcantara og karbonfiber, får du en passe miks av sportslighet og en bil som faktisk tåler å brukes til daglig. Rattet som med sin flate nederkant bidrar selvsagt til det sportslige inntrykket.
Fysikkens lover Over to tonn bil med en massiv kraftpakke plassert i fronten, er definitivt en utfordring – både for sjåføren og naturkreftene. Audi har utstyrt RS6 med en oppdatert versjon av sitt Dynamic Ride Control som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i forrige generasjon av RS6 og dagens RS4. Kort forklart sørger systemet for at alle støtdempere er koblet sammen med et system som gjør at når du belaster ett hjul på bilen med stor kraft, vil hjulet som står diagonalt i forhold til dette bli stivet opp. Systemet er imponerende, men det er dessverre lite selv ingeniører i hvite frakker kan gjøre med fysikkens lover. Går du inn i svingen med en tanke for mye fart, viser ikke RS6 særlig stor interesse i å svinge så kraftig som du ønsker. Skulle du klare å provosere bilen til å overstyre – krever det også sin mann å holde bilen der du ønsker uten at forhjulene bestemmer seg for å dra bilen i en helt annen retning enn der du hadde tenkt deg. Det er greit å konkludere med at du må gjøre deg ferdig med all bremsing før svingen, men om du har bare litt for mye fart inn, er det dessverre lite du kan gjøre med understyringen.
Finnes det et miljøasyl? Sjansene for at din sønn i Natur og ungdom kommer til å elske deg er neppe store om du ruller inn denne bilen på parkeringsplassen. Samtidig er kanskje ikke et CO2-utslipp på 333 g/km så vannvittig mye som man kanskje kunne forvente når man ser tallenes tale, og hører motoren gå – selv på tomgang. Samtidig skal du ikke se bort fra at du kan slippe litt enklere unna med denne, enn hva du vil gjøre om du dukker opp en i en SUV i samme prisklassen.
Hus eller bil De som velger bilen sikrer seg en ekstremt potent bil som faktisk også kan benyttes til hverdagsbruk. Er du ute etter en bil som i tillegg virkelig kan trives på racerbanen, er kanskje lillebror RS4 et bedre valg. For Audi er nok det viktigste å sende et sterkt signal til BMW og Mercedes om hvem som bestemmer på denne banehalvdelen.
+Lyd, utrolige krefter, diskret utstråling.-Pris, for tung i snuta og litt for polert til å virkelig hente frem entusiasmen.
Fakta Audi RS6: Motor: V10, 4999 ccm twin turbo
|