img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Stasjonsvogn på steroider
FØRSTEINNTRYKKET: Med 580 hester og 650 Nm dreiemoment er Audi RS6 den kraftigste serieproduserte stasjonsvogn noensinne – men rustningskappløpet mellom Ingolstadt og München er neppe over.

Tre i tet

Kampen om tungvektstittelen i stasjonsvognklassen har i hovedsak stått mellom BMW og Audi, men også Mercedes har blandet seg inn med sin E63 AMG – alle med over 500 hestekrefter.

Med nye RS6 gjør Audi et forsøk på å rykke i fra, en gang for alle.

Audi har vært på veien lenge. Allerede i 1994 kom RS2 Avant – den gangen fikk Audi hjelp av Porsche til å lage en, etter tiden, særdeles potent sportsbil forkledd som stasjonsvogn. Utstyrt med en femsylindret motor med 315 hester. På 14 år har antallet sylindere blitt fordoblet, men Audi er fremdeles tro mot RS-konseptet.

 

Kraftverk

Audi RS6 matcher den mye lettere R8 fra 0 til 100 med 4,6 sekunder – det samme gjelder tiden opp til 200 som går unna på 14,9.

Etter å ha kjørt RS6 noen runder i F1-sjefen Bernie Ecclestones lekegrind, Paul Ricard, kan vi slå fast at brutaliteten i akselrasjonen ut av pitlane oppfyller forventningene. Vi lar gearkassa ta seg av skiftene, og konsentrere oss maksimalt om å treffe tangeringspunkter og tilsvarende punkt for bremsing.

Lyden er spektakulær – bilene vi kjørte på banen var utstyrt med sportseksosanlegg som er tilvalg på denne bilen. Lyden når elektronikken gir mellomgass og gearer ned, henter frem smilet og muligens like mye hornene i panna.

Interiøret i Audi har det sjelden vært noe å utsette på. Med Alcantara og karbonfiber, får du en passe miks av sportslighet og en bil som faktisk tåler å brukes til daglig. Rattet som med sin flate nederkant bidrar selvsagt til det sportslige inntrykket. 

RS6 byr på ekstreme krefter i en bil som du gjerne kan ta med deg på bane, men som du vel så gjerne kan bruke til den hverdagslige turen til butikken, eller pakke opp for en hyttetur.

 

Fysikkens lover

Over to tonn bil med en massiv kraftpakke plassert i fronten, er definitivt en utfordring – både for sjåføren og naturkreftene. 

Audi har utstyrt RS6 med en oppdatert versjon av sitt Dynamic Ride Control som vi tidligere har stiftet bekjentskap med i forrige generasjon av RS6 og dagens RS4.

Kort forklart sørger systemet for at alle støtdempere er koblet sammen med et system som gjør at når du belaster ett hjul på bilen med stor kraft, vil hjulet som står diagonalt i forhold til dette bli stivet opp.

Dette gjøres for å stabilisere bilen, og redusere krengingen når ballansen endres. I følge Audi er det en fordel at systemet er mekanisk, og derfor reagerer raskere enn et elektronisk styrt system.

Systemet er imponerende, men det er dessverre lite selv ingeniører i hvite frakker kan gjøre med fysikkens lover.

Går du inn i svingen med en tanke for mye fart, viser ikke RS6 særlig stor interesse i å svinge så kraftig som du ønsker. Skulle du klare å provosere bilen til å overstyre – krever det også sin mann å holde bilen der du ønsker uten at forhjulene bestemmer seg for å dra bilen i en helt annen retning enn der du hadde tenkt deg.

Det er greit å konkludere med at du må gjøre deg ferdig med all bremsing før svingen, men om du har bare litt for mye fart inn, er det dessverre lite du kan gjøre med understyringen.

 

Finnes det et miljøasyl?

Sjansene for at din sønn i Natur og ungdom kommer til å elske deg er neppe store om du ruller inn denne bilen på parkeringsplassen. Samtidig er kanskje ikke et CO2-utslipp på 333 g/km så vannvittig mye som man kanskje kunne forvente når man ser tallenes tale, og hører motoren gå – selv på tomgang.

Samtidig skal du ikke se bort fra at du kan slippe litt enklere unna med denne, enn hva du vil gjøre om du dukker opp en i en SUV i samme prisklassen.

 

Hus eller bil

2,2 millioner kroner er grenseløst mye penger for en bil. Selvsagt hinsides all fornuft – og langt utenfor de flestes rekkevidde når det kommer til økonomiske rammer for et bilkjøp. Likevel forventer importøren at det skal være mulig å selge 10 RS6 i Norge.

De som velger bilen sikrer seg en ekstremt potent bil som faktisk også kan benyttes til hverdagsbruk. Er du ute etter en bil som i tillegg virkelig kan trives på racerbanen, er kanskje lillebror RS4 et bedre valg.

For Audi er nok det viktigste å sende et sterkt signal til BMW og Mercedes om hvem som bestemmer på denne banehalvdelen.

 

+

Lyd, utrolige krefter, diskret utstråling.

-

Pris, for tung i snuta og litt for polert til å virkelig hente frem entusiasmen.

 

Fakta Audi RS6:

Motor: V10, 4999 ccm twin turbo

Effekt: 580 hk v/6250 - 6700 o/min:, 650 Nm v/1500-6250 o/min

Egenvekt, 2025 kilo

Bagasjerom, 565 liter  1660 (maks)

Forbruk,: 1,40 l/mil

CO2-utslipp: 333 g/km

0–100 km/t, 4,6 sekunder

Pris ca: 2.200.000 kroner 






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer