Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
- Gjør det enkelt Markedsføring av bilbransjen kan gjøres meget enkel, billig og virkningsfull, skriver Tor Arne Johansen. |
||||||||||||||||
Tor Arne Johansen er daglig leder av Rogaland Bilbransjes Opplæringskontor. Han skriver i MotorBransjen nr 1-2008 om hvorfor det er viktig å inkludere foreldre i markedsføring av bilbransjen som et godt sted å arbeide: I tillegg bør de ansatte som skal være kontaktpersoner for lærlingene, presenteres for foreldre og andre foresatte. En slik presentasjonskveld bør avsluttes med et enkelt måltid hvor ledelsen forteller om de sosiale tiltak bedriften har med ansatte, forsikringsordninger, lønn med mer.
Trygghet Tryggheten med å være i bilbransjen, god opplæring, HMS, miljøbevist, kildesortering, solid arbeidsplass, og at det er en sikker arbeidsplass er momenter som må frem. I tillegg er det viktig å få med at ansatte i bilbransjen får arbeide med spennende tekniske utfordringer. Det meste skjer samtidig innenfor normal arbeidstid som er familievennlig. En slik for form for markedsføring er ”musikk” for mor og far. Foreldrene vil at deres barn skal ha en trygg og god arbeidsplass. For å beholde mekanikerne i faget er miljøet på arbeidsplassen avgjørende i tilegg til lønnen. Mekanikerne har ikke vært behandlet likt som mange andre ansatte i bedriften. Et godt eksempel på dette er selgere som gjerne har hatt en høyere status. Mekanikerne har blitt sett på og behandlet som, ”de nederst på rangstigen”, og ”stoppeklokken” gjør det heller ikke bedre. Bonus ut fra fakturerte timer er fint for de som vil og kan ta inn mange timer, men det må også være mulig å ha en god lønn og jobbe i normalt tempo. Dette uten å hele tiden måtte sammenlignes med de raskeste. For ”eldre” mekanikere vil dette særlig føles som ”sinker og tapere”, og kanskje være grunnen til at de slutter.
Inkludering Jeg tror at ved å inkludere familien i sosiale sammenhenger, gir hele familien en nærhet til bedriften som betyr mye i et arbeidsforhold. Å snakke om jobben og arbeidskammeratene er naturlig å gjøre med dem man lever med, og det vil være lettere og bedre når de kjenner litt til arbeidsplassen og kollegene. Å starte med annonser som skal overgå de store aktørene innen industri og oljerelatert virksomhet, vil bli en dyr erfaring og sannsynligvis med liten respons. Websiden MekkBil.no, virker å være et godt prosjekt for å få ungdom til bilfagene. Jeg har stor tro på at dette er veien å gå. Dersom dette blir et nasjonalt prosjekt, vil prisen bli lav og interessen for bilfagene større. Vi får tilgang til flere effekter som skilter, roll-up osv. og som vil være billigere ved store innkjøp. MekkBil.no vil være agnet, lokkematen, for å få ungdommene til gjøre seg kjent med bilfagene. Som vi vet, at uten agn, noe som lokker, ingen fisk. Koblinger fra MekkBil.no til alle våre hjemmesider med lokale innslag, bør være en selvfølge for bransjen. Vi må ikke glemme det arbeid som alle opplæringskontorene gjør mot skoler og på yrkesmesser rundt om. Ei heller må vi glemme Kompetanseløftet. Den nye reformen som legger opp til et tettere samarbeid mellom bedriftene, opplæringskontorene og skolene som vil medføre at elevene får en bedre innføring i de fagene og bransjene som de kan velge blant når de starter på den videre utdanning. Vi får da ungdommer som er sikrere på valgte fag og derfor mer motivert for å fullføre utdanningen med et godt resultat.
|