Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ny-gammal Volvo Jakob har stått opp fra de døde. Jakob Hot Rod er klar for SEMA-messen i Las Vegas til høsten. |
||||||||||||||||
Opp fra graven Den 14. april 1927 rullet den første serieproduserte Volvoen ut fra fabrikken på Hisingen i Gøteborg, en bil som offisielt het ÖV 4 (Öppen Vagn 4-sylindrar), men som på folkemunne bare ble kalt Jakob. Den 26. februar 2008 var BilNorge.no til stede da lakenet ble trukket av nykommeren Jakob Hot Rod i Volvo-museet i Gøteborg, en helt nybygget bil som bare finnes i ett eneste eksemplar som skal vises på SEMA-messen i Las Vegas i november, men som før det skal brukes som trekkplaster hos et antall forhandlere.
Detaljtro Mannen bak prosjektet, Leif Tufvesson, har vært Volvo-frelst siden barndommen, og i arbeidet med å bygge hot rod-utgaven av Jakob har han vært meget tro mot originalens design og detaljer. For eksempel har rundingen på motorpanseret nøyaktig samme radius, hjulene har samme antall eker og vindusstolpene som går ned langs karosseriet følger originalen i detalj i så vel dimensjon og materiale som antall skruer. Likevel er det vesentlige forskjeller. Som seg hør og bør har hot rod-utgaven to seter, store hjul, ingen skjermer og muskuløs bakaksel. Sistnevnte er forøvrig henter fra en Ford Mustang. Dessuten er chassiset bygget i karbonfiber, mens karosseriet er av aluminium.
Moderne kraft Motoren er en langsmontert Volvo T5 med 265 hk som er konvertert til etanoldrift (E85). For å finne en passende gearkasse til den bakhjulsdrevne Jakob, har konstruktøren hentet en femtrinnskasse fra Volvo 960. Bremseskivene sitter fast i felgen, og har en ekstrem diameter (550 mm bak), mens de saftige Pirelli-dekkene (295/40 R22 bak, 3 tommer mindre foran) har fått innfrest et spesielt Volvo-mønster.
For korte turer Bilen er fullt kjørbar, men rekkevidden mellom hver tanking er begrenset – 27 liters tank rekker ikke så langt når vi snakker om 265 tørste hester. Også en annen detalj forteller at dette ikke er noen turbil, ”bagasjerommet” er en skinnkoffert som er montert mellom forhjulene. I tillegg til varseltrekanten kan den romme en liten toalettmappe og et kredittkort.
|