Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Retro fremtid Dette prosjektet omtalte vi første gang sommeren 2005. I Genève står endelig en ferdig prototyp av Morgan LifeCar. Ingen tvil om opphavet. |
||||||||||||||||
Det er en brenselcelle som sørger for energien bilen trenger under vanlig kjøring mens regenerert bremsekraft bidrar med litt ekstra punch under akselerasjon. Bilen er basert på en Morgan Aeromax og laget i et tett samarbeid mellom flere britiske selskaper og universiteter. Rundt to millioner pund har gått med. Les også Frisk luft fra Morgan Prosjektet har fått hjelp av tyske Linde på hydrogenfronten. Hydrogenet konverteres til elektrisitet i en 4-stakks brenselcelle som, i tillegg til å generere 22kW strøm, kun har varme og vann som biprodukter. Strømmen ledes til en liten elektrisk motor i hvert hjul. Her kan du se hvem som står bak LifeCar har et energiforbruk tilsvarende 0,18 liter bensin på mila og en potensiell toppfart på drøye 130 km/t. Den klarer null til 100 km/t på under 7 sekunder og har en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Og kanskje blir den en del av en renere fremtid? Morgans historie finner du her
|