Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Golf på sparebluss Volkswagen viser at også de kan sette hybridbiler i produksjon. I Genève demonstrerer de systemet i en Golf. |
||||||||||||||||
TDI + El + DSG I den hybride Golf-modellen kombinerer VW en avansert dieselmotor, en elektromotor og den populære DSG gearkasse for å lage en gjerrig utgave av sin populære Golf. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,34 liter på mila – ifølge VW, uten at det går på bekostning av kjøregleden. TDI-motoren er en kompakt 1,2-liter med common rail og variabel turbogeometri. Den yter 75 hk og har et maks dreiemoment på 180 Nm ved 2 200 omdreininger. I tillegg bidrar el-motoren med 27 hk og 140 Nm slik at den hybride Golfen i sum får ytelser som ikke står tilbake for konkurrentene.
90 gram De to motorene benyttes hver for seg eller sammen, avhengig av hvor mye krefter føreren etterspør. All kraft overføres til forhjulene via den avanserte 7-trinns DSG gearkassa. Golf TDI Hybrid er også utstyrt med start/stopp-funksjon som stanser TDI-motoren når bilen står stille i fri. De japanske selskapene blir neppe lenge alene med sine hybridbiler, og mest interessant er det at de europeiske produsentene går i retning diesel + el i stedet for bensin + el. Det kan gi en renere fremtid. Her er spionbilder av neste generasjon Golf
|