Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Japansk tvilling Toyota skal styrke samarbeidet med Daihatsu og Fuji Heavy Industries (Subaru). Resultatet blir en ny sportsbil som kommer på markedet i 2011. |
||||||||||||||||
To navn Den bakhjulsdrevne bilen skal selges som både Toyota og Subaru og utvikles i fellesskap av de to japanerne. Den skal bygges på en ny plattform og utstyres med boksermotor fra Subaru. Produksjonen skal skje ved en ny fabrikk i Gunma i Japan, og det er også FHI (Subaru) som skal stå for denne. Etter at både Celica og MR2 gikk ut av produksjon, har Toyota manglet en sportsbil. De viste konseptbilen FT-HS (bildet) på fjorårets Detroit-utstilling, men det spørs om ikke de legger seg på en mer moderate linje enn dette og heller går for en bil som kan selges i større volum.
Treenighet Samarbeidet mellom de tre partene medfører også at Toyota skal levere en kompaktbil som ”byggesett” til Subaru. Toyotas datterselskap Daihatsu skal levere minibiler og en Subaru-utgave av sin Coo mens Toyota skal bidra med en helt ny bil som lanseres i 2010. Allerede i dag leverer Daihatsu sin Sirion som Subaru Justy – en bil som i disse dager lanseres i Norge. Samarbeidet mellom de tre partene har pågått siden høsten 2005 og innebærer felles forskning, utvikling og produksjon. Det har også resultert i at Toyota har fått et sårt tiltrengt ekstra samlebånd til disposisjon ved Subarus anlegg i Indiana i USA. De tre vil i tiden styrke sitt samarbeid samtidig som merkeprofil og identitet skal rendyrkes. Avtalen innebærer blant annet overføring av 61 millioner FHI-aksjer til Toyota som dermed kontrollerer 16,5 % av Fuji Heavy Industries – noe som representerer en verdi på cirka halvannen milliard kroner.
|