Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Audi lanserer Q5 i Kina Som vi allerede har fortalt benytter Audi den internasjonale bilutstillingen i Beijing til å verdensdebutere Q5. Her er første offisielle bilder og alt du trenger å vite om bilen. |
||||||||||||||||
For fem Det er lillebror til Q7 som nå lanseres, og den nøyer seg med å frakte inntil fem personer. Bilen gir inntrykk av å være sporty, og det er en viktig egenskap når den har utsett BMW X3 som sin argeste konkurrent. FREDAG VISTE VI FERSKE SPIONBILDER AV Q5 Men en lengde på 465 cm og en bredde på 188 er den nesten 10 cm lenger og 3 bredere enn modellen fra München. Q5s akselavstand er 281 cm – også det halvannen mer enn konkurrenten. EN NY KONKURRENT BLIR MERCEDES GLK Når det gjelder høyde kommer imidlertid Audien til kort – den måler 165 cm fra topp til tå mens X3 rager 167 cm over bakken. Dette er i følge Audi en viktig brikke for å oppnå et dynamisk karosseri med en cW-verdi på 0,33.
Typisk Audi Fronten domineres av en raus Audi-grill som omkranses av velformede lykter med innslag av LED kjørelys (på enkelte modeller eller som tilleggsutstyr). Typisk en moderne Audi altså. DET KOMMER MANGE SPENNENDE AUDI-NYHETER Panseret og bakluka er også utført i aluminium, og baklyktene som klamrer seg til hjørnene kan utstyres med LED – slik de fleste velger å utstyre sin A6 Avant. Audi tilbyr tre alternativer for pyntedetaljene på Q5 – sort er standard, men du kan også velge en kontrastfarge eller få alt i bilens originale farge. Du kan også velge en sporty S-line eksteriørpakke eller – om du ønsker å fremheve klatreegenskapene – en off-road-pakke. Sistnevnte gir skliplater foran og bak og 19-tommerss hjul.
Praktisk Audi lover komfort for inntil fem personer, og selv baksetene har justerbare rygger og foldes raskt sammen ved hjelp av en hendel i bagasjerommet. Blant standardutstyret på Q5 er elektromagnetisk parkeringsbrems, intelligent nøkkel, klimaanlegg og en informasjonsskjerm på dashbordet som blant annet viser optimalt gearvalg. I biler med navigasjonsanlegg styres mange av funksjonene via MMI-panelet på senterkonsollen.
Turbotrykk En ny 2,0 TFSI er alternativet for de som ønsker bensin. Den byr på hele 211 hk, men mer bemerkelsesverdig er maks dreiemoment på 350 Newtonmeter som er til stede i hele området mellom 1500 og 4200 omdreininger. Den klarer null til hundre på 7,2 sekunder og har en potensiell toppfart på 222 km/t. Et snittforbruk på 0,85 liter på mila må da kunne kalles akseptabelt.
Dieselkraft Minste dieselalternativ er 2,0 TDI, her med 170 hk og basert på moderne common rail teknologi. Tredje alternativ er 3,0 TDI – en V6 god for 240 hk og med et maks dreiemoment på 500 Nm (ved 1500 – 3000 o/min). På tross av 0-100 på 6,5 og en toppfart på 225, er snitt forbruk oppgitt til sympatiske 0,77. 2,0 TDI leveres i første omgang med 6-trinns manuell gearkasse mens 3,0 TDI og 2,0 TFSI kan leveres med den nye S tronic 7-trinns dobbel clutch kassa (DSG hos VW). Da velger du selv om du ønsker automatiske skift eller om du vil styre kassa via hendler på rattet.
Ekte quattro Q5 har selvsagt Audis anerkjente quattro-teknikk med permanent firehjulsdrift. Under normal kjøring er forholdet 40:60 mellom for- og bakaksel. Ved ekstreme forhold kan inntil 65 % sendes til forhjulene og inntil 85 % til bakakselen. Q5 har en avansert ESP som blant annet tar hensyn til ekstra lass når et takstativ er montert og bilen får et høyere tyngdepunkt.
Sensommer Bilen kan trekke inntil 2 tonn og takler i følge Audi også røffe underlag i terrenget. Hill Descent Control tar deg trygt ned hellinger i variabel hastighet inntil 30 km/t. Den kan klatre stigninger på inntil 31 grader, og takket være korte overheng kan den entre ramper på 25 grader. Bakkeklaringen er 20 cm og du kan krysse vanndybder på inntil en halv meter. Det drøyer neppe før vi kan gi deg våre første kjøreinntrykk, for Q5 skal etter planen lanseres i Norge i august. Men det er altså Kina som får æren av å huse verdenslanseringen.
|