Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mitsubishi lader opp Mitsubishi vil bli første norske bilimportør med elbiler på programmet. Dermed får Think og Kewet en seriøs utfordrer. |
||||||||||||||||
Brikkene på plass Japanske Mitsubishi Motors Corporation (MMC) har bestemt seg for å bli verdensledende på elektriske biler. Første modell de vil lansere er i-MiEV - en elektrisk versjon av Mitsubishis småbil "i" som allerede selges i Japan og Storbritannia. Bilen er 340 cm lang, 148 cm bred. - Ingen har bedre forutsetning for å sette en elektrisk bil i produksjon enn Mitsubishi, sier adm. direktør Bernt Jessen hos den norske importøren. Mitsubishi-gruppen har alle de ingredienser og ressurser som skal til for å utvikle og produsere en elektrisk bil, sier han. Pilotprosjekt For å samle et bredest mulig erfaringsgrunnlag før de starter serieproduksjon av i-MiEV i 2009, har MMC igangsatt et stort internasjonalt feltforsøk. I dette prosjektet deltar også den norske importøren. De jobber nå for å få en bil til Norge allerede i høst. - Bilen er på størrelse med en Colt. Den har fem dører og fire seter og på grunn av batteripakkens plassering er den også stabil og god å kjøre, sier han. Til Norge i høst Jessen kan ikke gi noen eksakt dato for når vil bilene komme i salg i Norge, men han er klar på følgende: - Vi skal bli den første bilimportør med serieproduserte elektriske biler på programmet i Norge. Må ha avgiftsfordeler Jessen forteller at introduksjon i-MiEV i Norge forutsetter at elbilene opprettholder de avgiftsmessige fordelene de har i dag. (Ingen engangsavgift, ingen moms, ferdsel i kollektivfelt, fri kommunal parkering, høyere kilometergodtgjørelse, red. anm). Av konkurransemessig hensyn vil Jessen ikke si noe om prisene ennå. - De er ikke ferdigforhandlet, men vi har gitt fabrikken ulike scenarier på pris knyttet opp mot volum. - Jeg tenker da både opp mot andre elbilalternativer, men ikke minst i forhold til totalkostnadene for andre biler i samme klasse. Med riktig pris kan Mitsubishi-modellen bli en tøff konkurrent til norskproduserte Kewet og Think – ikke minst takket være fordelen den har med fire seter.
Nøkkeldata for bilen: - Rekkevidde på en oppladning: 160 km - Toppfart: 130 km/t. - Lades opp via vanlig 220V strømuttak på 7 timer, eller via et Quick Charger System som gir 80% opplading på ca 1/2 time. - Lithium-ion batteriene skal produseres i samarbeid med GS Yuasa Co.
|