img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Vår ferskeste bildesigner
Man går sjelden feil hvis man styrer innom diplomutstillingen på Arkitekthøyskolen i Oslo. I år fant vi Smart 2020 der.

Noen av dere har møtt Viliam Zilinek før. Han tilhørte en av de tre gruppene fra AHiO som sto på BIL ’07 på Lillestrøm i november og demonstrerte Rapid Prototyping. Men det var ikke det han førte frem til sin diplomoppgave. Til det hadde han søkt hjelp i Tyskland.

- Egentlig var det automatisert trafikk jeg ønsket å demonstrere, forteller han. - Det er åpenbart at det går mot biler som er i stand til å utføre mye av kjøringen selv, og det var det jeg ønsket å pakke inn i en designoppgave.

Veilederen, professor Birger Sevaldson, var begeistret. Han hentet også litt hjelp hos en av skolens aller største bilentusiaster; Caterhamkjører og designer og fagansvarlig, Geir Øxseth bidro med sine praktiske ideer, men mest reiste Viliam til Ulm i Tyskland.

Til Tyskland

Der finnes den hemmeligste av alle Daimlers tenketanker, og der fikk han kontakt med Stefan Hahn som er sjef for avdelingen for Environment Perception – hvordan vi oppfatter verden omkring oss.

Ikke bare fikk han korrigert noen av de oppfatningene han allerede hadde samlet ved å studere en rekke futurologer, men han fikk også klare innføringer i hvordan en av verdens ledende bilprodusenter (som allerede har bygget et par automatiske prototyper – jeg kjørte selv en i forbindelse med EUs Prometheus Prosjekt for en femten års tid siden) tenker om fremtidens automatisering.

Nå skal vi ikke gå for langt inn i det her, bare slå fast at i sin Diplomoppgave viste unge Zilinek at han er en spennende bildesigner. Han har vist det før, på sin gamle skole, Slovakias Tekniske Universitet i Bratislava gjorde han et prosjekt som gikk på å gjenføde Tatra (der gikk han forresten sammen med et annet Slovakisk talent, Matus Prochaczka, som vant klassen for Beste Konseptuelle Interiøret i Interior Motives-konkurransen i Frankfurt i fjor) og han viste det med E-cross prosjektet han deltok med på bilutstillingen i vinter.

Fra innsiden

- Her har jeg startet med interiøret, det er bygget opp fra alt det jeg lærte hos Daimler, forteller han. Men han må jo tilføye at det også er et par spesielle designelementer her – ikke alt har med automatiserte kjøre-moduser å gjøre. Stoler i presset kryssfiner for eksempel, og sidepaneler i finer. Og et interiør der det er enkelt å ”bytte tapet”. 

- Alt kommer egentlig fra innsiden, sier han, og viser frem et karosseri som egentlig ikke er spesielt futuristisk. - Men så er ikke 2020 så veldig langt frem heller, forsvarer han seg, og vi må jo være enig i at grafikken og overflatebehandlingen flytter en og annen grense. Kurvene i panelene, og de kryssende linjene tar konkav/konveks-temaet et stykke lenger enn vi er vant til.

I tillegg til en rekke skisser, med tre hoveduttrykk (Vennlig, Aggressiv, Robust) har han bygget ti små modeller (bare den ene halvparten slik at når to settes sammen er det en hel bil, men den er forskjellig på babord og styrbord) og en stor, endelig, modell i 1:6 skala.

Smarte tendenser

Den har noen Smart-tendenser, for eksempel en struktur som er åpenbar på utsiden også, og muligheter for å bytte utvendige plastpaneler. Men den er større enn en Smart (4-seter som måler 372 x 181 x 154 cm med laaang akselavstand: 264 cm), så hvorfor kaller han den egentlig en Smart?

- Jeg gjorde en ”like-ikke like” klinikk blant ganske mange venner av forskjellig kjønn og med forskjellige interesser.  (Undersøkelsen er også en del av oppgaven). Og der viste det seg at de fleste foretrakk Smart. Så derfor fortsatte jeg Smart-linjen, forteller Viliam Zelinek, som nå er på vei tilbake til Universitetet i Bratislava for å utvikle det han har fått med seg av skandinaviske impulser i sin videre designutdannelse.

Det er ikke særlig høye odds på at det fortsatt vil dreie seg om biler.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer