img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Nye MiTo: Alfa Romeo vil ta Mini
Alfa Romeo hevder at deres nye superkompakte MiTo samler merkets historie og sjel på fire meter – BilNorge.no reiste til Monza for å finne ut om det stemte.

Mange har ventet på Alfa Romeos lille tredørsbil som har fått navnet sitt gjennom at man har satt sammen Mi for Milano, der den har blitt utviklet, og To for Torino, der den blir bygget.

Modellen er sentral i merkets vei mot å doble sin produksjon av biler til 300.000 i løpet av de neste årene. I tillegg lover man å lansere like mange nye biler i løpet av noen år som man har gjort de siste 10.

Til tross for at MiTo deler mange mekaniske detaljer med Fiat Punto, og til dels Opel Corsa, har Alfa byttet ut alt som er synlig – og en hel del som ikke synes.  I tillegg til utvendig design har man byttet ut seter, styring, motorer, fjæring, bremser og dekk – alt for å gjøre bilen mer sportslig.

Elektrofiksfaks

Bilen har fått viktige elektroniske hjelpemidler – satt i et system som man kaller Q2 på Alfa-språket. Det bruker blant annet bremsene til å gi best mulig grep på drivhjulene og bidra til at forhjulene ikke vil stikke i alle retninger under hard akselerasjon.

I tillegg kan du ved å dytte på en liten krommet spak ved siden av girkassen, bytte mellom tre moduser – Dynamic Normal og All Weather. Dette kontrollerer styringen, stabilitetskontroll og gir ekstra effekt når du slår over til Dynamic.

Du og jeg og MiTo?

Som de fleste Alfaer fra de siste årene er MiTo særdeles lett å like når man ser den – og går rundt for å studere detaljene.

Den er inspirert av merkets første virkelige sportsbil i nyere tid, 8C Competitzione.

Ser man på frontlykter, grill, panser og øvrige linjer, må man bare bli imponert over hva designerne har kommet opp med. Det burde tilfredsstille både entusiastene og de som bryr seg om design.

De norske salgstallene er først og fremst avhengig av hvilken pris bilen vil få – så langt vil ikke Erik Eidem hos importøren si mye om verken salgsmål eller hva den endelige prisen vil bli. Men han innrømmer at han jobber hardt med å få italienerne til å bidra til en konkurransedyktig pris.

Et godt forsøk

I sin grunnsjel er på mange måter MiTo et moderne svar på Alfasud – en bil som for drøye 25 år siden bød på stor kjøreglede til en lav pris.

Dessverre var den også kjent som notorisk upålitelig og med et rustproblem som kunne drive selv den mest innbarkede Alfaist til vannvidd.

I utgangspunktet er det ingen grunn til å tvile på at Alfa og moderskipet Fiat har lagt seg i selen for å drepe et rykte om dårlig kvalitet og finish – likevel må vi dessverre konstatere at det fremdeles er en vei å gå om man skal sloss med de andre merkene som definerer seg som premium-biler.

Vi opplevde noen småting som vi inntil videre velger å tro og håpe er et resultat av biler fra tidlig i produksjonen.

Vi gleder oss til å kjøre bilen mer når de første bilene kommer til Norge i løpet av høsten. I butikkene vil den neppe være før vi begynner å se de første tegnene på jul – sånn ute i november.

Kjører fint

Ute på veien er det lett å trives i MiTo – vi kjørte bilen med 1,4-liters bensinturbomotor på 155 hester – det gjør den kvikk – men kanskje ikke så morsom som man skulle vente når man ser tallene og ser størrelsen på bilen.

I praksis føles den kanskje mer som en normal 2-liters sugemotor enn som en turbomotor og litt av den forventede sportsligheten slår ikke helt til.

Viktigere i Norge blir ganske sikkert 1.6-liters dieselmotor med 120 hester. Ikke minst på grunn av avgiftene – og den kler faktisk bilen ganske godt.

Kjøreegenskapene er som ventet – meget bra grep og lite sjenerende understyring.

Stabiliteten når du gir gass i svingene er god – og du kan kjøre trange gode linjer som kan styres med gasspådrag.

Med knappen dyttet til Dynamic blir styringen skarpere og motorresponsen raskere. Likevel klarer vi ikke helt å venne oss til den elektriske servostyringens ønske om å trekke rattet inn i midtstilling – dette er et problem som andre produsenter har klart å eliminere.

Mange men få konkurrenter

MiTo har ikke så mange klare åpenbare konkurrenter. Det er Mini som er den opplagte – sammen med Fiat 500 som riktignok er mindre – men som nok appellerer til noen av de samme følelsene som Alfaen.

Kampen mot Mini blir tøff – og her blir prisen svært viktig. Den lille tysk-engelske bilen kjører minst like godt som MiTo og har i tillegg fått mye av BMWs kvalitetsfølelse.

I praksis kan det faktisk være langt flere konkurrenter der ute. For mange av de som ønsker seg en liten nummer-to-bil kan ha stor glede av en MiTo. Ikke minst som en bil du gjerne parkerer utenfor garasjen.

Om ikke MiTo treffer midt i blinken er den er spennende pekepinn om hvor Alfa Romeo er på vei – og det kan være at man har funnet den riktige ruten.

+

Utseende og særlig utvendige detaljer.

-

Fremdeles mer å gå på når det gjelder finish og opplevd kvalitet på interiøret.

Fakta: Alfa Romeo MiTo 1,4:

MOTOR:

Firesylindret turbomotor 1368 ccm. Ytelse: 155 hester ved 5500 o/min, 230 Nm ved 3000 o/min

MÅL OG VEKT:

Lengde: 4063 mm

Høyde: 1446 mm

Bagasjerom: 270 liter

Vekt: 1145 kilo

YTELSER:

Aks. 0-100: 8,0 sek

Toppfart: 215 km/t    

Forbruk: 0,65 liter pr mil

CO2 utslipp: 153 g/km

Pris: Ikke klar









toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer