Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Vinneren kjører firmabil Mens privatbilisten må stadig lenger ned i lommeboka når han fyller tanken, gjør firmabilbrukeren opp regningen med et smil. |
||||||||||||||||
Skyhøye drivstoffpriser gjør et fra før dyrt bilhold enda dyrere. Det erfarer både næringslivet og folk flest direkte i lommeboka daglig. Det siste året er det først og fremst to ting som har drevet kostnadene ved bilholdet til værs; Rentenivået og prisen på drivstoff. Siden januar 2007 har bensinprisen har økt med nær 3 kroner literen - og prisen på diesel enda mer.
Over 10.000 kroner mer For en eier av en bil med nypris på 350.000 kroner, et forbruk på 0,85 liter per mil og som kjører 20.000 kilometer årlig, har kostnadene i denne perioden økt med over 10.000 kroner - netto (se tabell).
Uten bekymringer Mens privatbilisten med rette gruer seg til neste gang tanken må fylles, er det noen som bare smiler bredere og bredere hver gang de kjører inn på bensinstasjonen. Fordi de kjører firmabil. På firmabilbrukeren preller bekymringene om stadig stigende drivstoffpriser av som det berømte vannet på gåsa. Den som kjører en bil betalt av arbeidsgiveren, har foreløpig ikke merket noen verdens ting til verken høyere rente eller drivstoffpriser.
282 kroner mer Disponerer man en firmabil, må man skatte av fordelen dette gir. For en som kjører en bil til 350.000 kroner og har en brutto personinntekt på 450.000 kroner, kostet firmabilen i 2007 netto 42.260 kroner (skattekostnad). Ett år og utallige både rente- og drivstoffprisøkninger senere, er kostnaden for firmabilbrukeren 42.542 kroner, en økning på 282 kroner. Er det rart at noen bilførere smiler bredere enn andre om dagen?
|