Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Fra F1 til bybil Vi har tidligere fortalt deg at McLarens rock’n roll designer, Gordon Murray, har forlatt F1 til fordel for urban kommunikasjon. Nå skisser han noen detaljer. |
||||||||||||||||
Småbiler T.25 heter den kommende bybil-familien som nå utvikles hos Gordon Murray Design. Det er åpenbart stålgiganten (og superbilprodusenten) Caparo som står bak, og da vi presenterte disse planene for ca ett år siden sa Gordon Murray at han trengte 24 måneder på å utvikle den. MER OM CAPARO: McLaren-designer til Caparo LES OGSÅ Murray letter på sløret Nå er vi halvveis i denne perioden (og vi er også like foran bilutstillingen i London – kanskje får man se noe konkret der?) og dermed får vi se noen flere skisser og vi får høre om planer som egentlig er ganske interessante. Men får også noen beskjeder som er ganske banale og ikke spesielt oppsiktsvekkende. Smått og smart At CO2 utslippet skal bli halvparten av UK-snittet er kanskje ikke så oppsiktsvekkende. At han også antyder at en bil som er kortere og smalere enn vanlig og tar mindre plass i trafikken og på parkeringsplassene, er heller ingen bombe. Men han snakker om en total nytenking med hensyn til produksjonsprosessen som vil gi denne bilen 20 prosent færre deler. Det er fremskritt. Han snakker om muligheter til å ”flatpakke” dem, som er veldig spennende når det gjelder å frakte bil fra fabrikk til bruker. Der man i dag har plass til en bil, får man plass til 12 flatpakk T.25. Og han sier at det ser ut som de kan bygge produksjonslinjer som vil koste en firedel av de konvensjonelle, på grunn av måten bilen er konstruert. Full fleks Han forteller om 14 forskjellige karosseriformer, og han snakker om MPV-fleksibilitet ved å bygge inn mulighetene for seks forskjellige layouts i en knøttliten bil. Foreløpig er bilen planlagt for bensinmotorer, men mulighetene for å legge in batteridrift eller brenselceller når slik teknologi blir moden er klart til stede. Selvfølgelig har vi gjenbruksparolen syngende hele veien, og han lover minst fire stjerner i EuroNCAP, en vekt som er minst 400 kg lavere enn for andre bybiler og i England, der den billigste Polo koster 6.500 pund, tror man denne vil selge for ca. 5.000. Og for alle som er redd slike biler kan bli gørr kjedelige - er det noen som alltid har skjønt seg på kul på fire hjul, og fremdeles gjør det, så er det Gordon Murray.
|